… og her er så 2. og sidste del af den visuelle fortælling om min tur på en herlig forlænget weekend i Aarhus. Det primære mål for turen var Regnbuen på taget af kunstmuseet ARoS, en gave til min datter, da Olafur Eliasson er vores helt store helt. Billeder blev der taget rigtig mange af, for det var så gribende smukt. Jeg har dog her valgt at vise dem med min datter på, da rummet fungerer langt bedre på billeder, når der er mennesker på. Prøv det – det er en så helt igennem fantastisk oplevelse.
Det er også en oplevelse at bevæge sig rundt indenfor hvor de store hvide flader spiller een et puds. Desuden fandt vi endnu en Olafur Eliasson-installation “Omgivelser” (2007) i kælderens “9 rum”, en installation fyldt med spejle, lys, og andre uendeligheds-tricks, til stor glæde for os begge.
Det var lige præcis så overvældende at se skulpturen “Boy“, af den australske kunstner Ron Muecks, som jeg havde forventet.
Vi mødte New York-kunstneren Tony Matellis arbejder første gang ved siden af Hammershøjs kølige og rolige interiørmalerier. Det var en abe med afhuggede lemmer og det flød med økser o.lign. overalt på gulvet. En temmelig grotesk og kontrastfyldt oplevelse! Vi blev dog alligevel meget fascineret af hans utrolig forskelligartede og ekstrem naturalistiske skulpturer og fandt især de små ukrudtsplanter meget effektfulde, som de stod op ad de store hvide vægge.
Også disse vidunderlige svævende snore måtte vi dvæle ved i en rum tid:
Ned fra loftet i det store rum i centrum af ARoS, hang lange bannere for de forskellige udstillinger, bla Tony Matelli og Edward Munch. Der opstod mange spændende og pudsige møder mellem farver, billeder og typografi, men min ynglings er dette helt tilfældige formmæssige match mellem abens åbne mund og c’et i Munch på banneret bagved.
Det var prikken over i’et inden vi drog afsted igen fyldt til randen af visuelle input.
One Comment