Debat om designpolitik
Kigge Hvid (dir. for Index) og Jørgen Rosted (Rosted Rådgivning) var, sammen med borgmester Anna Mee Allerslev, oplægsholdere til aftenens Kreative Topmøde på Københavns Rådhus, arrangeret af Hovedstadens Radikale Venstre. Politikere og den kreative branche diskuterede ambitioner og muligheder for den kreative industri og fremtidens designpolitik. Ca. 50 repræsentanter fra branchen var mødt op i Borgersalen med mange bud på det spændende emne.
Opdragelse i debatten
Jeg vil gerne tilføje en kommentar til debatten. En måske umiddelbart ubetydelig detalje, men jeg tror, at den er af afgørende betydning for succes, i ønsket om at skabe større indsigt og forståelse – og dermed vækst – for den kreative branche / designbranchen.
Branchen er et populært skudsmål, og det er let at drage forenklede konklusioner: Kvindelig politiker = håndtaske, De Radikale = cafe latte, Design = tøjmode, osv. Hurtige konklusioner i pressen og hos befolkningen, der ofte tager afsæt i uvidenhed. Jeg tror det er vigtigt, at alle ambassadører for designbranchen, er meget omhyggelige med deres ordvalg. Vi må have fokus på at “opdrage” til større indsigt i debatten fremover, så design fremstår som det helt igennem nuancerede og seriøse emne, det er.
Ord som f.eks. “Cool”, om København som international designmetropol, giver et forkert signal om, hvad design er og kan. Ved til hudløshed at referere til Modeugen, som ledestjerne, vil ligeledes danne en meget ensporet opfattelse af designfaget. Modeugen er naturligvis yderst relevant, men er jo blot een ud af mange, mange muligheder indenfor design. Modeugen som eksempel vil bekræfte mange i deres opfattelse af design som dels et emne for de særligt udvalgte, dels i øvrigt et emne som indsnævrer fagets akilleshæl; at design er et produkt (jeg har tidligere kommenteret på Politikens ofte temmelig ensporede formidling af design i indlægget “En magelig designvinkel”). Som grafisk designer kan jeg byde ind med meget mere end at tegne logoer og layoute brochurer. Som designer kan jeg indgå som en konstruktiv sparringspartner i mange sammenhænge, i kraft af min tankevirksomhed. Her kan det være dialogen og process der er i fokus og ikke formgivningen af et konkret produkt.
Vi er nød til at skærpe og skanne vores ordforbrug i debatten, så design konstant bliver sat i forbindelse med noget meningsfuldt. Vi er nød til at nuancere, når vi eksemplificerer. Det er ikke væsentligt om kreativitet/design er sexet. Design skal gøre en forskel, for mennesker, miljø, økonomi … Index’s tagline lyder: “Design to Improve Life”. Debatten må ikke komme til at klinge for hult, når vi faktisk mener, at design skal redde verden!
Flere billeder her