Jeg er ikke begejstret for typograferingen af det engelske museum Horniman Museum & Gardens’s logo … men dette H fungerer fantastisk som mærke, og de to klammer bliver brugt særdeles kreativt. De repræsenterer ligeligt hhv. Museum og Gardens. Identiteten er lavet af designbureauet Hat-Trick i London.
Mit ynglings-eksempel er disse døre, med hver sin klamme, som skilles når besøgende skal ind.
Tryksagerne her lægger tydeligt op til brug af klammerne særskilt fra H-formen …
… og eksemplerne her viser klammerne tænkt i en helt anden kontekst:
Jeg bliver så glad ved at se en visuel identitet brugt kreativt ud i de yderste hjørner. At brugen af den konstant inspirerer til nyt liv, nye muligheder.
Ved besøg på Horniman’s hjemmeside blev jeg til gengæld temmelig skuffet. Denne template-løsning på den virtuelle velkomst matcher på ingen måde den fysiske velkomst gennem museets døre. Mon ikke det her er økonomiske begrænsninger der har været på spil? Eller manglende dialog mellem forskellige leverendører (designere bag den visuele identitet og et webbureau)? Bare ærgerligt!
En lille detalje, der kan holde liv i håbet, er markeringen i venstremenuen, som danner et hak i form af H’ets serif.