Gentagelser kan i nogle tilfælde være relevante. I visualiseringssammenhæng kan jeg bla. nævne varer på en hylde i supermarkedet, hvor det samme produkt, gentaget mange gange, kan øge fokus i kraft af mængden. Eller tekstspalter i en roman som er nøjagtig ens, hvilket giver mening, da de i kraft af den monotone gentagelse fremstår helt neutrale.
Med computerens template-tilgang, copy/paste-muligheder, o.lign. tager gentagelserne desværre magten i mange grafiske løsninger og bruges hvor det bestemt ikke er konstruktivt. Det er simpelthen for let “bare” at gentage en form og evt. dreje, forstørre og lysne den og dermed “voila” have en sjov, legende, dynamisk tvist i layoutet!
Det kan give mening at drage paralleller til andre sammenhænge som de fleste, også layouterne, kan nikke genkendende til:
- En påstand ikke bliver mere rigtigt af at blive gentaget!
- Vi synes alle, at byrum med variation er mere interessante at gå tur i end områder med bygninger, hvor monotonien dominerer.
I visuelle identiteter ser man ofte gentagelsen i designelementet / det 5. element, som typisk er en karakteristisk form fra logoet. Dette element kan f.eks. bruges i layoutet som et abstrakt element der kan styrke linket til logoet, som f.eks. Daniscos visuelle identitet før redesign i 2011, hvor D’et blev brugt som et dominerende element:
Ved at slå op i avisens jobsektion fremgår det meget tydeligt, hvordan disse såkaldt design-element-gentagelser ofte bliver en hund i et spil kegler, når de skal presses ind på et meget lille format, som ofte tekstmæssigt er meget tætpakkede. Gentagelsen er udelukkende visuel støj!
Herunder et par logoer hvor gentagelsen blot bidrager med hhv. støj og ligegyldighed:
I emmerys logo er e’et gentaget, forstørret og lysnet, og lagt bag navnet. Hvorfor mon? Hvad skal denne gentagelse formidle? Det ekstra e skaber kun støj, formidlings- og formmæssigt. På billedet af facaden (som jeg har lånt fra emmerys hjemmeside) bruges e’et som lys, hvilket hjælper en smule. Jeg har ikke set neonlys-udgaven i gang men bliver den brugt, så e’et først vises som en smagsprøve på det efterfølgende ord, kan det give mening.
Herunder et andet eksempel på brug af gentagelse i et logo. Her blev man så begejstret for sin idé at det blev svært at stoppe i tide. Gentagelse bidrager blot med udvanding af logoet så det bliver ligegyldigt!
Herunder et par eksempler på gentagelsen når den opstår i mødet mellem to situationer som ikke er tænkt til ende:
- Et nyt skilt med en tegning/logo af glashuset i Botanisk Have er placeret oven på et allerede monteret gammelt skilt med en næsten identisk tegning.
- Displayet på rejsekort-standeren skriver check UD mens det på standeren, lige ovenover, tydeligt er formidlet at denne side er UD! Man møder ofte dette teksteksempel f.eks. i overskrifter, hvor navnet på afsenderen indgår, mens nøjagtig samme navn bruges i logoet. Når det går rigtig galt er det skrevet i næsten samme størrelse og typografi, som herunder med UD.