I Politiken Søndag d. 4. marts var der et tema-tillæg om ”Design”. En række designere blev interviewet med deres yndlingsfarver som vinkel. De udvalgte designere var produkt-, industriel-, tøj- og møbeldesignere og sektionen indeholdt desuden mere overordnede indlæg og annoncer, som alle relaterede sig til bolig, indretning, o.lign.
Det er sørgeligt at Politikens læsere gang på gang får præsenteret begrebet design så unuanceret, at det kun omhandler forbrug, noget man skal kunne sidde i eller drikke af og nyde synet af i sin dagligstue, mens man som forbruger får pudset sit image af. Det er simpelthen for magelig en vinkel. Ingen tvivl om at design også kan være form og æstetik, og der er ikke et ondt ord at sige om de 7 udvalgte designere og deres produkter i tillægget. Men de repræsenterer kun et hjørne af designfaget.
Tillægget er fuldstændig blottet for designbegrebet som overordnede tanker og ideer … et produkt der ikke nødvendigvis skal ende i en håndgribelig ting. Det er vigtigt at få formidlet, at design kan gavne konstruktivt i forandringsprocesser og i dag figurerer som f.eks. organisationsdesign, designmanagement og strategisk design. Jeg ved at foreningen Danske Designere gentagne gange har sendt informerende materiale til journalister/redaktioner. Det lader ikke til at det har hjulpet på udvidelsen af deres horisont. Måske mit lille debatindlæg kan hjælpe til at skubbe debatten og udvidelsen af designbegrebet lidt i gang.
Design kan være langt mere end blot til pynt.
Dette indlæg startede lidt debat, bla på LinkedIn, som nedenstående dialog er copy/pasteed fra:
Michael Brinch:
Din obstruktion mod mediernes snævre vinkel på design er i min optik helt berettiget. En ærgelig følge af dette er desuden, at ikke kun design som begreb, men ligeledes os, der arbejder med det til hverdag samtidig degraderes til leverandører af æstetik! Jeg har stadig svært ved at forklare virksomheder, hvorledes design på strategisk niveau kan skabe innovation og vækst i en virksomhed – og endnu sværere ved at overbevise om, at jeg som designer kan facilitere dette, og at jeg som designer faktisk gerne vil forholde mig til virksomhedens interesser frem for mine egne. Primadonnadesigneren er bare so much last year! En anden i
Christina Bruun Olsson:
Tak for din uddybende og saglige kommentar Michael. I grafisk design-sammenæng er der ikke nogen tvivl om, at æstetik kan være med til at sælge, men det skal være et af mange midler … og ikke målet i sig selv!
Michael Brinch:
Helt rigtigt! – jeg er absolut ikke modstander af æstetik, men bare optaget af, at æstetik langt henad vejen er taler til individet og derfor ikke alene kan bære en identitet, som vi ellers ser mange forsøg på!
Og tak til Danish Design Association for at lægge indlægget op på deres facebook-side: “Vores medlem Christina Bruun Olsson har skrevet et interessant blogindlæg om mediernes snævre fremstilling af designbegrebet”.
Jeg fik i dag svar fra Politiken at det desværre ikke var muligt for dem at få plads til mit indlæg på debatsiderne!
I denne artikel, fra Berlingske Business, bliver Jonas Smedegaard Buus fra DesignIt interviewet om de danske designstuderendes niveau og forståelse af design. Spændende indlæg i debatten om opfattelsen af design: http://www.business.dk/raadgivning/designere-dumper-danske-studerende#new