I foråret 2012 blev dagbladet BT’s bladhoved redesignet, og DR har netop, her godt et år efter, fulgt op med et redesign af deres logo.
BTs logo havde været uændret i små 100 år, mens DR har været igennem en løbende justering siden starten af 60’erne, hvor det første logo (herunder) blev tegnet. De to oprindelige logoer mindede stilmæssigt meget om hinanden; de var lavstammede, buttede og havde med deres uhøjtidelige, legende former, en lille snert af cirkus-stemning over sig. Der var saft og kraft i dem og de fortalte en historie om underholdning.
Vi kommer ingen vegne med nostalgi, og disse volumiøse former er tiden måske nok vokset fra … men nutidens tendens, med den stringente og nøgterne streg, er ved at tage for meget over. Og sørgeligt er det, at også de to nye logoer stilmæssigt minder om hinanden med de identiske formmæssige proportioner.
B.T.s tidligere bladhoved råbte op og associerede til store baller og smalle taljer. Hvilken historie fortæller det nye bladhoved? DR fremstår blot endnu mere neutral, hvilket der kan være en idé i, hvis det fremover skal suppleres med kanallogoer som børne- og ungdomskanalerne; Ramasjang og Ultra, gør det i dag.
Men! Vi skal passe på, at logoproduktionen ikke går hen og bliver en alt for tynd og bleg catwalk med formforskrækkede modeller. Denne bevidst undergjorte, lidt arrogante anti-logo-trend kan godt blive temmelig kedelig med tiden OG må på ingen måde tage fokus fra behovet for, et logoet bla. skal fortælle en særlig historie og sikre genkendelighed.
Læs her de grundige og gode anmeldelser af
DRs nye design på:
Samt om BTs redesign på KommunikationsForum.
God og nødvendig opsang! Prøv at se denne blog: http://cuttingedgelogos.tumblr.com/
Tak for din kommentar Malene og ikke mindst super link til “kreative”-logotype-løsninger 😉