Det ER virkelig en balancegang, både at være fleksibel og nytænkende og samtidig bevare respekten for det oprindelige – Ikke mindst når det drejer sig om brugen af logoer. Og her har Magasin du Nord (i daglig tale Magasin) virkelig en udfordring.
Hvor kønt Magasins gamle logo er, kan diskuteres. Jeg er selv meget ambivalent, da jeg som udgangspunkt har svært ved at acceptere kursiveringen af bogstaverne efter M’et. Stjernen har dog en afgørende rolle her, og måske accepterer jeg blot logoet af nostalgiske grunde. Ikke desto mindre er det Magasins logo/logotype, og med mindre man aktivt tager valget at redesigne det, bør det altid bruges respektfuldt. Men hvad vil det sige at bruge et logo respektfuldt? Det varierer naturligvis alt efter hvad/hvem logoet repræsenterer. Man kan jo først og fremmest starte med at sætte sig i logoets sted i den givne situation. Og stille sig spørgsmålet om man på logoets vegne synes at det er ok med en given farve, placering, forenkling, tilføjelse, osv.
I et varehus med mange forskellige varekategorier med konstant skiftende indhold, kan det måske give mening, at logoet og brugen deraf, afspejle dette liv. Lad mig vise dig et par eksempler …
Forenklingen af logoet herunder kan jeg forestille mig, stammer fra et behov om at lave et favikon til hjemmesiden, som jo kræver en vis enkelthed (det lille billede tv for webadressen). Her bruges det dog i en helt ande sammenhæng, nemlig i øverste venstre hjørne på indendørs skiltning. Jeg synes faktisk meget om forenklingen, og mener at den sagtens kan fungere som et ikon som supplement til hovedlogoet/logotypen.
Herunder en mere “kreativ” løsning, hvor logoet som lodret form fungerer som i’et i vin. Magasin-logoet fungerer ikke som lodret form, det er alt for løst i sin form. Det bliver dog reddet lidt i denne sammenhæng, da den øvrige, store typografi er så stram og enkel. Kontrasten imellem disse to skriftbilleder er altså interessant men jeg undrer mig dog over at man har tilladt dette sub-logo.
Logoet suppleres ofte af diverse elementer og taglines med placering under eller over logoet og sågar imellem stjernen og prikken over i’et. Det sker hver gang der kommer en ny kampagne, og det er gennem tiden løst mere eller for det meste mindre heldigt.
Men da jeg så den nuværende brug af logoet på facadens vinduer, poser, indendørs kampagneskilte som herunder, klippet af i bunden, blev jeg først så chokeret, at jeg nægtede at beskæftige mig med det overhovedet. Nu hvor jeg dels har fået bearbejdet chokket og dels stadigvæk støder på halve Magasin-logoer overalt i gadebilledet, toget, mv. har jeg valgt alligevel at nævne det her på min blog …
Ud over at placeringen ligner en fejl og ser sjusket ud, så er det absolut fuldstændig respektløst at klippe det nederste af dette logo, så M’ets seriffer og bunden af g’et forsvinder. Jeg vil nødig være i dette logos sted, at være placeret i en skammekrog eller måske værre; næste falde ud af layoutet. Jeg vil personlig hellere helt undværes, hvis ikke jeg blev fremvist med stolthed!
One Comment