Jeg har flere gange tidligere skrevet om vigtigheden i, at logoer bliver brugt respektfuldt. For nogle uger siden fandt jeg Magasins logo afklippet i bunden. På vej med Metroen i dag, faldt jeg over en anden respektløs layoutsituation; Overalt på stationens flader var ophængt en massiv Triumph-kampagne med gråtonebilleder af letpåklædte kvinder suppleret med rød grafik. Og midt i virvaret var det røde Triumph-logo placeret … “Pænt og nydeligt samt konsekvent nede i højre hjørne af plakaterne” vil nogen måske sige. Jovist, men i et meget kompliceret miljø bestående af kontrastfulde flader og linjer, der danner støj og uro og dermed i flere tilfælde kamuflerer logoet.
Det slog mig, at logoet i dette virvar mindede om drengen Holger i de populære børnebøger Find Holger. En ikke særlig flatterende association for en afsender midt i den travle julehandel?
Det ER en svær desciplin at layoute, og der er rigtig mange forhold at tage hensyn til … ikke mindst det rum, som layoutet skal hænge i. Jeg tror, at denne layouter har glemt at tage højde for en detalje, da pris og den vigtige øjenkontakt skulle placeres?