Jeg er meget fascineret af streger – deres spinkelhed og hang til kaos. Er sådanne streger sat i forbindelse med typografiske billeder, er jeg for alvor solgt.
Her lidt inspiration til de nøjsomme og tålmodige og en lidt mere lettilgængelig streg-typografi:
Den australske grafiske designer Dominique Falla er kendt for sine typografiske værker skabt af punkter forbundet med tråd. Hun har lavet rigtig mange helt utrolige værker, hvor det enten er typografien, der er dannet af disse kaotiske trådstreger eller hvor den fremstår negativt i et rum af trådnet. Jeg har valgt eksemplet herunder, et logo til Wired Magazine, da både positive og negative bogstaver indgår.
Herunder et herligt detaljeeksempel på metoden. Detaljen stammer fra den Syd Afrikanske designer Karl Mynhardt, En tre-dimentinel plakat, hvor flere dele er streget op med tråd og affotograferet.
Jeg faldt netop i dag over en gratis font “Kocoon”, som er dannet af tilfældige streger, fra det tyske designfirma Give Design. Indtil nu findes kun dette snit, men de skriver at der er flere på vej. Denne fonts fordel er, at stregerne netop fremstår både enkle og massive/kaotiske, som f.eks. mellem 4 og 8. Denne mængdekontrast finder jeg meget interessant, og det kunne der godt være meget mere af. Ulempen ved fonten er at der kun er lavet en version af hvert bogstav, dvs at skriver man to ens bogstaver for tæt på hinanden, bliver det tydeligt at kaos’et ikke er det mindste kaotisk. Kommer man i dette dilemma, som det ofte ses med såkaldte håndskrift-fonte, må man ind og tilpasse manuelt.
Har du fået interesse for tråde, kan du her læse andre indlæg med værker af mere illustrativ og abstrakt karakter:
Samt tv-klippet nederst i dette blogindkæg om Kumi Yamashita‘s fantastiske portrætter