Så blev det atter december. For mange måske lidt overraskende ifh til overvejelser om og planlægningen af firmaets julekort?
For et par år siden skrev jeg et indlæg om fordelene ved at prioritere julekortet Julekort – nærvær i en digital hverdag. Dels i brandmæssig øjemed, dels af person-faglige grunde. Samme år skrev K-Forum også en glimrende artikel om fordelen ved det taktile julekort fremfor et digitalt.
Der er netop udgivet en artikel på Dansk Journalistforbunds kommunikations-hjemmeside kommunikationen.dk om Det gode julekort, hvor både Svante Lindeburg fra Kontrapunkt og jeg udtaler os om julekort generelt samt kommenterer på otte specifikke julekort.
I artiklen får jeg nævnt den vigtige pointe, at man ikke behøver at betragte et “julekort” som julet, men mere som afslutningen på et år og begyndelsen på et nyt. Måske opgaven er lettere at sluge, hvis man tænker på det som et nytårskort?
Sådan har jeg valgt at gribe det an de seneste par år. Jeg har traditionen tro lavet årets kort med en typografisk, enkel forside krydret med en lille tre-dimentionel detalje, en knude af rødt- og hvidt-snoet manilla-snor. Sidste år bestod detaljen af sort garn og i 2012 var det en rød sytråd. Det tre-dimentionelle element understøtter tekstens budskab men signalerer samtidig unika og nærvær.
Julekortet 2013, hvor et sort stykke garn på forsiden tager udgangspunkt i et broder-sting på et foto af en broderet qr-kode på indersiden:
Julekortet 2012, hvor en stjerne er syet op med rød sytråd ud fra placeringen af 5 bogstaver: N-Y-T-Å-R. Den rodede inderside blev en herlig kontrast til stjernen og i dette kaos blev visitkortet sit fast: