Jeg morer mig i disse dage meget over Dansk Folkepartis 3-delte plakater, som pryder s-tog-perronerne. Ét er logoet, håndskriften og de besynderlige hænder. Men at placere en lille ubehjælpelig hundehvalp, der klamrer sig til partiets logo, overgår det hele tilsammen. Hvad i alverden skal den dog der?
Jeg fristes til at sammenligne DF’s plakatserie med de mange karakteristiske kongeportrætter, som ofte bruger hunden som symbol på troskab. Den repræsenterer befolkningen på jorden, der ser op til deres store konge. Det ér muligt, at Kristian Thuelsen Dahl er dyreven og gerne vil række små hundehvalpe en hjælpende hånd. Det er også en mulighed, at han har meget høje forventninger til sig selv. Lad mig endelig høre, hvad du tror …
Hej Christina,
Jeg deler fuldt ud din undren. Måske skal hundehvalpens nuttethed udgøre en slags afbalancerende kontravægt til Thulesen Dahls lidt bistre udtryk …?
Rigtig, rigtig godt bud, Per … og det understøttes jo ved spejlingen af de to hænder/arme som kan fungere som glimrende vægtstang 😉
Det fremgår jo af teksten ovenover hvert motiv, hvad de betyder.
Hundehvalp betyder Tryghed.
Håndtryk betyder Tillid.
Kristian Thuelsen Dahl betyder … (intet)
😉
Undres over at du undres. Det er fordi det virker. Det gør langt fra DF-projektet godt. Men formlen er effektiv. Uhyggeligt effektiv.
Ja, Søren og Jacob, det er vist bare så enkelt … næsten ikke til at fatte. Hvad mon bliver det næste, glansbilledeark med glimmer på? Små porcelænsfigurer af politikerne til at pynte i vindueskarmen?
Det er meget klar brug af symbolisme der henvender sig direkte til DFs målgruppe.
1. DF-vælgere er den vælger gruppe hvor flest har hund og hunden er tryghed
2. De to hænder- tillid – håndtrykket – en nordisk måde at vide at man kan stole på folk – kontra fx historien en en censor af anden etnisk oprindelse der ikke ville give hånd til kvinde.
3. Kristian Thulesen ser alvorlig og ansvarlig ud – ikke en vanvittig Glistrup, men en der dele yndlingret med sine vælgere
Jeg tror man skal passe meget på at se på en kampagne iført politiske-antipati-briller for sådan som jeg ser den ramme den lige ind i målgruppen – ikke med æstetik – ikke med mærkelig tegnsætning – men med lige præcis de symboler der skal til. Og det er så lige omkring et sted mellem hver femte og hver fjerde dansker … tankevækkende når man skal kommunikere bredt
Du har fuldstændig ret, Ruben, det er symbolisme der rammer meget præcist plet. Men jeg har alligevel lidt svært ved at forene suppe, steg og is – og ikke mindst hundeluftning – med hans jakkesæt og slips.
Det er sgu kunst på højt niveau – en total frigørelse af dogmer om bare minimal anstændig grafisk design.
That shit rocks!
Der mangler bare en nuttet baby – sammen med hunden – eller i armene på Kristian…
Handler det ikke om, at en af deres mærkesager er dyrevelfærd?
Still… cheap shot.
Tak for jeres kommentarer Sune, Susanne og Casper. Og jo Casper, en meget højt prioriteret mærkesag kan da godt være en god grund til at føre den frem som trofæ på en sådan plakat. Men på partiets hjemmeside, under mærkesager, er dyrevelfærd “kun” på 4.pladsen, hvorimod udlændingepolitik tager førstepladsen. Det er selvfølgelig et tema, hvis nuttedheds-faktor er lidt mere begrænset 😉
Så er designeren bag skriften fundet:
http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-05-18-espersens-kone-vil-sagsoege-modkampagne-det-er-min-skrifttype