I et tidligere indlæg Fra livskraft til ligegyldighed, har jeg beskrevet den sørgelige udvikling, som tendensen peger imod i redesign af logoer. Indlægget tog udgangspunkt i BT og DR, men eksemplerne herunder, på udvikling af logoer for Microsoft og Yves Saint Laurent, understøtter blot denne tese.
Nu er der jo heldigvis sjældent en regel, uden at der er en undtagelse, og hver gang jeg ser Olsen Banden, bliver jeg mindet om de eksempler, hvor udviklingen går den modsatte vej. Det er jo ren fryd at bevæge sig rundt i 70’ernes København, md rig mulighed for at suge nostalgisk grafik i sig. Politiet optræder jo som bekendt en hel del i disse film, så det er nærliggende at bruge netop deres logo som eksempel på en spændende udvikling fra en kønsløs Helvetica til en stadig enkel men dog tegnet logotype med signatur og link til designelementer – enkelt, markant og dynamisk – med en (måske) symbolsk åbning ind til det negative rum i P’et.
Det er designbureauet e-types der står bag Politiets super flotte logo og visuelle identitet, tilbage i 2004. Sikke en moderne forskønnelse 🙂