Det er mig her en fornøjelse at præsentere et netop afsluttet bachelor-projekt på Designskolen af Ditte Lander Ahlgren, som jeg har været så heldig at være vejleder for. Projektet hedder: “Opsætning af nære tekster” og er et layoutprojekt med fokus på skriftbilleder. Udgangspunktet for denne første skriftbillede-bog er indkøbs- og huskelister (både digitale og håndskrevede), som hun har samlet ind.
Hun har sat en række dogmer, bla. valget af een gennemgående typografi (pladeseriffen; Rockwell i light og regular), at der kun måtte være een seddel pr. side, men at en seddel kunne tage flere sider i brug, at alle stave- og skrivefejl skulle tages med, at der ikke bruges andet end sort, osv.
Tilgangen til og den visuelle analyse af indkøbslisterne har været meget forskellig fra liste til liste. De har hver især haft noget karakteristisk at tage afsæt ud fra, hvoraf bla kan nævnes flg. tolkningsmetoder:
- papiret (om det f.eks. var krøllet, spinkelt, kraftigt)
- layoutet (f.eks. om der var andre elementer til stede som bla. fortrykte linjer og top med logo, eller om der blev brugt bullets, under- og udstregninger, cirkler, pile, osv.)
- håndskriften (med både en korrekt grafologisk tilgang men også en mere subjektiv vurdering som f.eks. om den var feminin, maskulin, sirlig, sjusket, usikker, osv.)
- skriftbilledet (f.eks., når en sirligt listet opsætning blev forskudt grundet et for langt ord)
- indholdet (dels i formuleringer som f.eks. forklarende; “nye strømpebukser”, hvor man må formode, at de er nye, når de står på en indkøbsliste. Kontrastfulde og pudsige møder mellem produkter. Men også de tilfældige bogstav- og/eller ordrim der tilfældigt opstod, f.eks ved en gentagelse)
- historikken (når man kunne se, at det var forskellige personer, der havde skrevet på listen, forskellige skriveredskaber eller simpelthen, når noget var streget ud og andet tilføjet)
- osv.
Hver enkelt seddel blev skannet af Dittes røngtenblik og dekomponeret ned i mindste detalje, folks vaner og (u)bevidste systemer blev optrevlet og altsammen omsat til nyttige informationer for en typografisk og layoutmæssig bearbejdelse. Løsningen er blevet en fin, lille, varieret og til tider humoristisk bog som flere gange overrasker med nye tilgange til fortolkninger. Den bør naturligvis opleves i virkeligheden, for disse statiske billeder kan umulig omfavne de mange nuancer og forløbet i bogen. Og da der er mange lister, har jeg valgt mine yndlings ud. God fornøjelse:
I dag er jeg blevet gjort opmærksom på kunstneren Henrik Kirkeby Ajspur som samler på sedler. Læs artikel og se film om denne skønne mani her:
http://politiken.dk/ibyen/byliv/ECE2907183/har-du-tabt-din-indkoebsseddel—ham-her-har-sikkert-snuppet-den/