Coca Cola-flasken fylder 100 år i år, og det er efter min mening en fødselar, der er værd at hylde. Magen til effektfuld emballagedesign som må siges at være lidt af en kontrast til dens mørke, klistrede indhold. Med sin imødekommende, buttede, runde, feminine, elegante form har den charmeret sig ind på hele verdens befolkning, og man kan stille sig spørgsmålet, om det mon mere er denne søde skønhed, verden er blevet afhængig af, og ikke dens søde indhold?
Coca Cola-flaskens ikoniske form, med de karakteristiske bølgede linjer og svaj, er blevet justeret en del gennem tiden, siden den første udgave i 1915, da designer Earl R. Dean vandt en konkurrence for Root Glass Compagny. Nøjagtig som logoet, er konturflasken blevet finpudset umærkbart gennem årerne, måske inspireret af det konstant foranderlige kvindeideal?
Historien om flaskens form er, at den var inspireret af kakaobønnens form. Men man må sige, at dens form samtidig matcher formen på det endnu ældre logo så perfekt, at man må formode, at designeren har fundet hel del inspiration her også, så flasken i virkeligheden er en parafrase heraf? I dag er det ikke kun den røde farve der associerer til Coca-Cola … den runde, bølgede form er i den grad lig med Coca-Colas brand og selv de mindste bølgede detaljer fra både flaske og logo er genkendelige mens bølgede former i andre sammenhænge også kan give stærke associationer:
Jeg selv har engang for mange år siden, lavet min helt egen Coca-Cola-flaske med logoet omskrevet til HC Andersen-eventyret om Den Grimme Ælling. Den skal da lige frem igen i denne festlige anledning 🙂
I denne artikel i Politiken kan du læse mere om fødselaren. Her har jeg fået lov at kommentere på flasken, som jeg associerer til en parfume-flakon, idet den med logoet og linjerne præget i glasset, udstråler feminin kvalitet og identitet.