Da jeg forleden stod og ventede på et tog, fandt jeg to tegninger på et par søjler på perronen. På venstre, røde søjle var der tre gule prikker placeret over/under hinanden. På højre søjle var prikkerne ikke udfyldte og stod tilbage som outlinede cirkler. Den rebelske tegner blev nok overrasket midt i sin kunstneriske/politiske (Christiania-statement?) proces og måtte stoppe sit forehavende halv færdigt.
De gule prikker og cirkler fik mig ind på et tankespor, for jeg støder nemlig ofte på prikker og cirkler og studser over deres udbredelse. Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om brug af trekanter i grafisk design, som let fører mine tanker tilbage til de kække 80’ere. Men store (polka)prikker kan, ligesom trekanterne, let fremstå som klodsede, tunge bolde og ubehjælpsomt støje og tage styringen i et logo eller layout. Et godt eksempel herpå er interiørkæden; Inspiration’s logo, hvor de tre ”prikker over i’erne” tilmed har hver deres kække grundfarve.
Nu da Inspiration er blevet overtaget af Imerco, må vi snart vinke farvel til dette nostalgiske 80’er-klenodie.
Treenigheden fra Christiania og Inspirations logoer går igen i Københavns Universitets logo, dog varierende i størrelser, hvilket gør underværker i lethed og dynamik og associerer til tankebobler: “Cirklen er en naturlig grundform der samtidig symboliserer helhed, det universelle. Seglets cirkelform udgør den øverste af i alt tre cirkulære mærker, der tilsammen danner en slags moderne ikon for tanken og tankens udvikling”, står der i KUs designguide, givetvis formuleret af Kontrapunkt, der står bag designet.
Hvert fakultet har sin egen farve, men den røde udgave herover repræsenterer KU overordnet. Og den røde farve er i øvrigt uden sammenligning den mest gennemgående logofarve i Danmark. Måske grundet rød i Dannebrog?
Da jeg ofte var i Bella Centeret med min far som barn er det nu forgangne røde logo – med cirkel i C’et – i den grad lig med 80’erne. Et logo hvis formgivning jeg som voksen har undret mig meget over, idet C’ets negative rum ikke følger prikkens form. En rød prik i et andet C lever tilsyneladende i bedste velgående, nemlig i Rødovre Centrum’s logo, der håndværksmæssigt er løst mere heldigt og desuden har et formidlingsmæssigt formål, nemlig netop at være centrum. Men jeg kan alligevel ikke holde et lille smil tilbage, når jeg kører forbi Rødover Centrums vejrende flag, for disse massive polkaprikker har altså bare lidt klovenæse over sig.
Det er spændende at se, hvor tendensen for brug af de røde dots fører os hen …
Mens det lidt velour-tunge udtryk bevidst er lettet en hel del i Det Kongelige Teater med en cirkel i spinkel streg, måske i et forsøg på at fremstå mere sofistikeret?:
… er Socialdemokratiet gået tilbage til at bruge den røde i logoet uden hvid outline omkring cirklen, således at det står massivt rød på rød baggrund, hvilket giver en meget kompakt og mættet udtryk.