Jeg har længe tænkt at Teatret REPUBLIQUEs fantastiske plakater skal omtales på min blog. Selvfølgelig! Nu hvor teatret er lukningstruet, er det vist tid til at sætte ind med al den gode karma, jeg kan trække.
Plakaterne, i det prisvindende design udviklet af Scandinavian DesignLab, har siden 2009 prydet det københavnske gadebillede. De er karakteriseret ved at være stærkt genkendelige, med den store cirkel som det utvistelige centrum. Grundet den markante og enkle cirkel-form er linket til teatrets visuelle identitet klart og tydeligt, samtidig med at den danner en samlende baggrund for den store mangfoldighed i det kunstneriske udtryk, teatret repræsenterer i sine forestillinger.
Jeg har selv haft fornøjelsen af at opleve flere af teatrets forestillinger, bla. den lidt underlødige “La Vie”, som næsten i bogstaveligste forstand slog benene væk under mig. Denne franske artistgruppe “Les doigts de la mail” overskred flere grænser hos mig, hvilket kulminerede med at de hev min mand op på scenen til en temmelig barok dans.
Stemningen, iscenesættelsen, inddragelsen af publikum, mm. matcher på alle måder min opfattelse af plakaten til denne forestilling; dens surrealistiske collagestil, det lidet finpudsede udtryk i de fritlagte, sorthvide billeder og ikke mindst den gennemgående layoutmæssige brug af rumlighed med minimum for-, mellem- og baggrund, hvor tekst og billede flettes sammen, enten i skøn forvirring som denne forestilling eller som “H3K” herunder th. Eller mere roligt og afklaret som i forestillingen “Slut”, nr. 3 plakat herover, hvor S’et meget præcist slynger sig rundt om kvindens bryst.
Det er collage- og layoutkunst på ekstrem højt niveau. Og teatret vil med sikkerhed leve meget længe i folks bevidsthed eller på deres vægge hjemme i stuerne.
Der er i øjeblikket en underskriftindsamling mod lukning af teatret på deres hjemmeside.
Der var da ikke noget barokt ved den dans? 😉
Jo, du skulle ha set det! Det var helt grotesk!