Målene med at lave en visuel identitet kan være mange. Kort sagt skal den først og fremmest fortælle en historie, sende signaler som f.eks. kvalitet, seriøsitet, humor, tryghed, eller lign. der afspejler virksomheden eller dens produkt. Desuden kan det være alfa omega at sikre genkendelse og for manges vedkommende at differentiere sig ifh. til f.eks. konkurrenter.
Med flere års erfaring i udvikling af visuelle identiteter og designguides, er jeg i høj grad talerør for vigtigheden af at have en visuel identitet og ikke mindst at respektere de regler, der ligger til grund for denne.
Den visuelle identitet, guides og templates, er det solide fundament, der skal sikre konsekvens mellem alt materiale med virksomheden som afsender; Fra store messer til det lille visitkortet, brochurer, website, skiltning, tøj, merchendise, PowerPoint, brevlinje, indretning, mm. Stramme retningslinjer har bla. deres berettigelse i forbindelse med elementer, som skal kunne bruges af mange forskellige medarbejdere uden for store variationer. Den enkeltes stil og smag kan meget let tage over, hvilket naturligvis ikke er hensigtsmæssigt … Jeg har ofte måtte indtage rollen som “politimanden”, der pænt formaner kunden om, at det er vigtigt at respektere virksomhedens overordnede visuelle identitet, i dennes højere sags tjeneste, og ikke køre visuelt solo-løb på en kundes enkelte projekt. Det er mit job at sikre, at der er en visuel sammenhæng og konsekvens i alt materiale med virksomheden som afsender.
Fortolkning med respekt
MEN. Det er også mit job som grafisk designer at fortolke den visuelle identitet, så den bruges så optimalt som overhovedet muligt i den specifikke sammenhæng. Respektfuld omgang med en visuel identitet er ikke nødvendigvis at følge en designmanual slavisk og layoute i en template-agtig tranche! En visuel identitet bør betragtes som et springbræt, ikke en spændetrøje. Det er vigtigt at en visuel identitet er levende og fleksibel, så den kan matche og passe ind i en bestemt kontekst, forholde sig til en specifik målgruppe, o.lign. Det er designerens job at se muligheder, at udvikle = vikle sig ud af reglerne … på respektfuld og hensigtsmæssig vis, forståes! Denne disciplin skal den grafiske designer kunne håndtere.
Af samme grund er jeg stor tilhænger af begrebet Designguide i stedet for Designmanual. Guidens formål er at guide, vejlede, inspirere til, at den visuelle identitet bliver brugt på bedste vis i den enkelte situation. En manual dikterer ned i mindste detalje og mange grafiske designere kan nikke genkendende til tykke, dræbende ringbind fyldt med røde millimeter-mål.
Når en virksomhed på baggrund af en designmanual, lukker af for muligheden for udvikling af deres visuelle identitet, er det misforstået respekt. At lukke denne identitet inde i regide restriktioner, er som et fængsel, hvor man nok kan overleve men er frihedsberøvet!
Herunder sider fra Hjemmeværnets og SOPUs designmanualer lavet af hhv. Goodmorning Technology og Gefühl. En præsentation af grundelementer, i dette tilfælde typografi og farver, skal være overskuelig og lettilgængelig information.
Når det drejer sig om eksekvering og implementering kan det i nogle tilfælde være en anden sag. For kan man imødekomme alle situationer med stramme restriktioner? Daniscos visuelle identitet skulle implementeres på de forskellige sites rundt om i verden, alle med meget forskellige kulturer, ikke mindst stilmæssigt. Implementeringsdelen i designguiden er derfor forsøgt udformet og beskrevet som en guide med fiktive visualiseringer og korte tekster som f.eks.: “Let, lyst layout”, “fritlagte billeder og tekst uden rammer og bokse”, o.lign. ved udstilling. Og visuelle eksempler på møbler til indretning, der giver associationer til Daniscos runde, organiske og transparente designelementer.
One Comment