Julen nærmer sig, og overvejelser om, hvorvidt jeres virksomhed skal bruge ressourcer på at sende en julehilsen, har måske strejfet dig? Du har måske overvejet, om det er investeringen værd, hvem du vil sende til og i så fald, hvilken form det skal have. Du mindes måske din egne reaktion ved modtagelse af diverse julehilsner de forgangne år, og kan konkludere, at det ikke er umagen værd at sende til dig, da hilsnerne ofte ender durk i skraldespanden – den store under bordet eller i det lille ikon på skærmen. Men måske du også husker et par stykker, der har skilt sig ud? – Været en oplevelse at åbne, givet dig en ny oplevelse af afsenderen, bragt humor, originalitet eller skønhed med sig og/eller har haft så stor gemmeværdi, at det fik lov at står fremme julen over eller måske stadig står/hænger ved dit arbejdsbord?
Top of mind
Julen, og det kommende nye år (samt dermed det netop forgangne), er en rigtig god anledning til at sende en uopfordret og uformel hilsen, digitalt som fysisk. Omvendt kan man argumentere imod at sende noget ud i netop dette tidspunkt, da der er risiko for at initiativet vil drukne i alle de andre julekort, mails, mm. At sende en hilsen ud vil, som minimum, give jer billet til en placering “top of mind” hos modtageren et brøkdel af et sekund, så denne opmærksomhed skal udnyttes til fulde. Hvis jeres hilsen tilmed overrasker positivt, og bryder med det forventelige, vil i få bonuspoint i yderligere opmærksomhed. Jeres valg af medie (film, web, print, nyhedbrev, mail, … og som nogen gør det, orienterer om at julekortets penge er gået til donation af et godt formål, eller lign.) skal naturligvis afspejle jeres virksomhed eller et specifikt budskab el. situation på bedste vis. Udover at man sparer trykomkostninger og forsendelse, er fordelen ved de digitale hilsner, at de kan gøre brug af lyd og levende billeder, mens fordelen ved det fysiske kort er, at det skaber mere nærvær og lægger op til en personlig, håndskrevet hilsen. Det trykte kort vil skille sig ud fra det mere overfladiske, digitale univers og sender nogle gode signaler om noget oprindeligt, ægthed, nærhed, seriøsitet, personlighed, sanselighed …
Tænk ud af boksen
At lave et julekort koster tid, penge og energi men kan være en rigtig god investering, hvis man griber det rigtigt an. Et julekort skal naturligvis respektere virksomhedens visuelle identitet, men anledningen og den begrænsede målgruppe åbner mulighed for at tænke ud af boksen og gribe hverdagens visuelle rammer mere utraditionelt an. Det er en stor misforståelse og meget respektløst at overøse logoer med sne, nisser, julekugler, flettede hjerter og gran, barok brug af massiv guld og en farveskala samt typografi, der ikke har noget med virksomhedens visuelle identitet at gøre. Julen er ikke en undskyldning for at ødelægge virksomhedens CVI med kitch. Jeg har herunder samlet en lille potpourri af trykte kort, som jeg har lavet gennem tiden. Fælles for dem alle er, at juletemaet ikke formidles i traditionel forstand, men blot strejfes og mere lægger sig op af vinter-temaet. Måske de kan inspirere til at gå i gang med det helt rette julekort for jer.
Julekort til inspiration
Julekortet herunder blev lavet umiddelbart efter lanceringen af ingeniørvirksomheden NNE’s visuelle identitet for godt 10 år siden (nu NNE-Pharmaplan). Et væsentligt designelement i den daværende visuelle identitet, var en nautil-konkylie tegnet i spinkle, komplekse streger i 3D. I anledning af julekortet tegnede vi en stjerne med det samme formmæssige og stilistiske udtryk. Stjernens spinkle linjer er trykt i sølv, så de changerer i lyset og dermed fremstår mere eller mindre tydeligt alt efter hvordan kortet vender i lyset. Vi havde netop lavet en årsrapport, som havde en deling ifh til indholdssider og omslag, hvilket falsen her refererer til. Flappen gør desuden at kortet kan stå op og dens inderside skulle bruges til personlige hilsner – dermed sikrede vi os, at de ansatte ikke i hast skrev oven på stjernen. Logo mm. står på bagsiden.
I 2008 spurgte foreningen Danske Designere, om jeg ville lave årets jule- og nytårskort. Temaet blev en parafrase over den mindre flatterende del af vinterens sne og kulde … med udgangspunkt i printerrummets herligheder. Et abstrakt tema der kunne imødekomme de mange forskellige designeres fællesskab; interessen for komposition og materialer. Den sorte illustration er et rektangel (D’erne i logoet består af sorte rektangler) tegnet med tynde streger med en lineal og kan bla. associere til glat, snesjhappet asfalt. Inspirationen til dette abstrakte udtryk opstod, efter jeg i printeren havde fundet et fejlprint med netop sådanne streger i stedet for et sort/hvid-foto. Den lille runde cirkel er inspireret af hulmaskinens spor og i øverste højre hjørne er trykt en kraftig, blank effekt-lak som pendant til overheadfilm. Logo på bagsiden.
På Designbureauet Krogh&Co valgte vi et år at udnytte julekort-anledningen til at invitere til et foredragsarrangement i starten af det nye år. Ordet på kortets forside er i sig selv en kontrast til julen og det visuelle udtryk med den sværtede, sorte typografi, ligeså. Det eneste der afslører juletemaet er udeladelsessymbolet, som her er en stjerne, der over tre step udvikler sig til et snefnug.
Nedenstående julekort er lavet til kommunikationsbureauet Effector. Mærket i deres logo er en rund, orange cirkel med en hvid form indeni. Jeg ønskede at have fokus på denne hvide form, som gav mig associationer til en snebold eller en sneklædt gren, så løsningen blev en udstansning, så formen fremstod fritsvævende i cirklen. Effector har siden da fået ny meget markant og sværtet logotype, men de spinkle versaler som logotypen dengang var bestod af, matchede dette minimalistiske helhedsudtryk.
I år sender Aarhus Maskinmesterskole deres logo-kube ud i konkret form. Som plano fungerer den som et kort med tekst, logo, foto og en personlig hilsen, men et spændende kort med en kompliceret, irregulær form. Man kan efterfølgende vælge at samle den og det lille finurlige juletouch ligger i, at der er vedlagt en klips med en snor, så man kan hænge den op som julepynt.
I år har jeg haft fornøjelsen af at sende mine egne virksomheds-julekort ud. Både kunder, samarbejdspartnere og mit netværk har naturligvis modtaget et julekort, men jeg har også sendt til en stor del af de mange mennesker, som jeg har taget kontakt til gennem mit første år som selvstændig – mennekser som kunne være potentielle kunder, samarbejdspartere eller spændende at have i mit netværk. Kontakten har måske været en mailkoorspondance og kan derfor have godt af at blive spædet op med noget mere personlighed, noget der signalerer, at jeg mener det alvorligt. Det var vigtigt at kortet bestod af lige dele tekst og illustration, da det visualiserer, at jeg blogger, skriver artikler, mm. parallelt med min aktivitet som udøvende grafisk designer. Ved at lade stjernens form tage udgangspunkt i teksten, får jeg formidlet, at de to elementer hænger uløseligt sammen i min måde at tilgå en opgave. Stjernen er syet med rød sytråd, hvilket forærer mig en herlig, mere kaotisk og tilfældig bagside som kan fungere som en perfekt visitkortholder.
Med dette sidste blogindlæg for i år, vil jeg gerne ønske alle en glædelig jul og et rigtig godt nyt år.
Har fundet en super god artikel på Kforum om vigtigheden af at vælge det rigtige julekort … Redaktør Timme Bisgaard Munch mener, at der et kommet “en renæssance for langsom, personlig, ikke-digital delt kommunikation såsom personligt skrevne papirjulekort”.
Læs her de gode argumenter for og imod samt de mange kommentarer til indlægget og tag selv stilling:
http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/et-forsvar-for-det-klassiske-julekort