Det er et rigtig godt og præcist spørgsmål, som desværre ikke kan besvares lige så præcist. Og hvorfor mon det? Jeg vil først drage en sammenligning til en anden situation, som mange kan nikke genkendende til, nemlig den store beslutning om huskøbet …
Hvad koster et hus?
Når man er ude i et huskøb, gør man sig en del tanker om, hvad det mon kommer til at koste. Prisen på et beboeligt hus i Danmark kan variere fra godt 70.000 til over 70.000.000 kr, og jeg er sikker på at man kan finde mange ubeboelige til langt mindre. Det giver ikke mening, at spørge til hvad et hus koster, før man kan være langt mere konkret omkring sine behov nu og i fremtiden, rådført sig hos en lang række professionelle fra bankrådgiver til håndværker, lavet research på geografien, logistikken i området, osv. Der findes næsten lige så mange kombinationsmuligheder omkring et hus, som der findes mennesker. Herunder et par meget kontrastfulde eksempler på gode boliger:
Det praktiske valg: Nogle vælger at købe et neutralt typehus, der kan blive leveret i store færdige moduler fra fabrikken og derfor kan sættes op hvor som helst, når som helst og på meget kort tid. Det er rummeligt og samtidig til at betale. En løsning der er praktisk, fordi der bla. hører carport, fuld kælder, indlagt gulvvarme og nyanlagt græsplane til den samlede færdig-pakke og tilmed har børnevenlige og logistiske fordele som en lukket legevej, cykelstier til den lokale skole, indkøb, offentlig transport, mm.
Det emotionelle valg: Andre vælger det mere personlige hus, der tydeligt signalerer, hvad det er for nogle personer, der bor i det. Måske et gammelt hus renoveret i respekt for sin tid med unikke detaljer og af en god håndværksmæssig kvalitet. Eller måske de har fået en arkitekt til at skræddersy netop deres helt eget super moderne hus, hvor der er taget nøje stilling til de enkelte der skal bo i det og ikke mindst til stil og ønsker om signaler. Måske det oven i købet har været vigtigt at have omgivelserne med i udviklingen af husets udseende (naturen, andre bygninger, mm).
De tre forskellige hus-eksempler imødekommer forskellige mennesker, behov, værdier, situationer, ressourcer, økonomier, osv. Men de har det til fælles, at de dækker det væsentligste behov, at give mennesker tag over hovedet.
At få udarbejdet et logo kræver ligeledes en del stillingtagen, før det er muligt at prissætte opgaven.
Hvor lang tid kan det da lige tage?
Nogle vælger måske at lave deres logo selv … at skrive virksomhedsnavnet i en lettilgængelig skrift (f.eks. Verdana, Helvetica eller Times, hvis det skal “se klassisk ud”) give det en farve fra standard-farvepaletten, og så har de et mærke, som de kan bruge på visitkort, faktura, annoncer, website og på butiksvinduet eller deres bil. Nogle vil måske vælge at lave det i f.eks. Word eller PowerPoint, og i diverse klipart-portaler kan man hente piktogramlignende tegninger, som kan supplere eller peppe typografien lidt op og understrege, at der her er tale om f.eks. en malermester, en frisør, en teatergruppe, en advokat el.lign. De har dermed fået et gennemgående mærke, der sikrer lidt genkendelighed og konsekvens alle deres elementer imellem – oven i købet så godt som gratis, da et sådan logo nok kan laves på under en time. Det er da praktisk … eller er det?
Løsningen vil måske kunne sammenlignes med et gør det selv-hus-projekt, bygget af en glad, optimistisk og hårdtarbejdende mand men uden det mindste forstand på håndværkerfagets uendelige mange facetter, og uden begreb om materialer – funktions som stilmæssigt. Han har sandsynligvis glemt at støbe husets fundamentet, og har iøvrigt ikke forholdt sig til bla. træerne på grunden, og må derfor improvisere med væggenes vinkler undervejs i byggeprocessen og krydse fingre for, at huset bliver stående ved næste stormvejr. Ingen tvivl om at dette villa-villekulla-hus kan blive chamerende, og ingen tvivl om at det vil give ham tag over hovedet … ligesom det hjemmelavede logo sikkert også kan fortælle omverden, hvad virksomheden hedder og kan tilbyde.
Hvad virksomheden sandsynlivis ikke får er bla.:
- En grundig bevidstgørelse af hvad virksomheden er og hvor den er på vej hen, hvad den ønsker at kommunikere, hvem den vil henvende sig til, osv.
- Research af bla. konkurrenternes logo
- Et logo der meget præcist afspejler, hvem virksomheden eller deres produkt er, et logo med personlighed og unikness samt høj genkendelighed
- Et logo der udstråler kvalitet, da det er formmæssigt stærkt, hvor der er taget stilling til bla. proportioner, spatiering, læsbarhed, mm.
- Diverse logovarianter til brug i forskellige situationer (f.eks. en horisontal og vertikal udgave, med og uden logotype, med og uden farver, osv)
- En stillingtagen til hvordan logoet bør bruges i forskellige situationer (minimumsize, respektafstand, o.lign)
- Et rentegnet logo (logobank), så variationerne ligger i forskellige filer i bedst mulig kvalitet til brug i alle tænkelige sammenhænge.
Et logo uden fundament
Det giver desuden ikke mening at lave et logo uden at tage stilling til det visuelle miljø, det skal placeres i. Et logo uden sammenhæng er en uholdbar løsning, der svarer til at lægge gulvbrædderne direkte på den bare jord, uden fundament eller at indkøbe et tag der jo af gode grunde ikke kan svæve i luften uden huset under. Det er derfor en god idé at gøre sig klart, at een eller flere af punkterne nedenfor er en naturlig integreret del af at få udarbejdet et logo:
- Retningslinjer for hvordan logoet skal/kan bruges optimalt i diverse layoutsammenhænge, f.eks. hvis virksomheden en dag skal på messe, skal udvikle emballager, have arbejdstøj, mm.
- Hvordan man kan tænke visuelt ud af boksen, f.eks. genbruge enkeltdele fra logoet som gennemgående designelementer i layoutet på website, visitkort, indretning, skiltning, mm.
- Udarbejdelse af den visuelle identitet med stillingtagen til typografi, farvepalette, fotostil, layout, osv.
- Templates til de forskellige programmer der sikrer konsekvens og kvalitet i alt fra PowerPoint til breve og faktura.
- En designguide der kan guide i brugen af alle designes enkeltdele, så man sikrer sig konsekvens i alt materiale der udarbejdes fremover
- Måske det giver mening at inddrage virksomhedens medarbejdere i en workshop inden opstart eller undervejs, så de får indsigt i og ejerskab for det.
- Måske det giver mening at prioritere den helt rette launch eller offentliggørelse af logoet og den visuelle identitet, så det får den opmærksomhed det skal have af højtidelige eller strategiske grunde …
Alt efter situation vil pakken tage sig meget forskellig ud. Når en kunde derfor spørger mig, hvad et logo koster, er det umuligt for mig at svare, før jeg har fået indsigt i virksomheden. Nogle vil mene det kan gøres på 1 time. Andre at det mindst tager et år!
Er det et nyt logo I skal have?
En grafisk designer kan rådgive virksomheden fra strategi, idé til den færdige implementering. Desværre kommer den grafiske designer ofte alt for sent ind i processen, og bliver bestilt når det er endelig besluttet, at man skal have et nyt logo og visuel identitet. Men er dette mon den helt rigtige løsning? Ikke altid.
At få et nyt logo kan gøre en kæmpe stor forskel. Samtidig kan et nyt logo ødelægge forretningen helt, hvis ikke det rammer præcist og bliver brandet korrekt, så omverden hurtigt får det nye logo ind under huden. Måske er det billedstilen, farvevalget, og alt andet omkring logoet der skal justeres? Et nyt logo baseret på det tidligere kan også være en løsning. Her sikrer man genkendelsen samtidig med at logoet tilpasses, så det rammer præcis det signal man ønsker. Flere større firmaer gennemgår denne process løbende, uden at omverden opdager det.
Herunder 4 eksempler hvor de små forandringer i detaljen fremgår tydeligt, når før- og efterversionen stilles op ved siden af hinanden:
CocaCola-logoet har bevaret de oprindelige former, udtryk, farve, mm. gennem mange, mange år. Man tænker at det da altid har set ud som det gør i dag. Men det er udviklet fra at have en lidt forsigtig og usikker, naivistik streg til at få langt mere karakter, er blevet kraftigere og strammere i stregen samt en hældning mod højre:
Novo Nordisk’s unikke Apistyr kunne naturligvis ikke erstattes, da firmaet skulle have en ny visuel identitet. Man valgte derfor at få den tegnet om, så den fremstår langt mere rund og åben i sin form, signaler der er væsentlige for et medicinalfirma. Logotypen er ligeledes tegnet for at understøtte dette formsprog, og er placeret trygt under Apistyren, så det samlede logo ikke vælter.
LEGO’s logo har også ændret sig meget gennem tiden, men nedenstående eksempel viser et interessant detaljeniveau ved opstramning/justering af et logo. Denne lille ændring gør fantastisk meget til den samlede oplevelse og man kan ikke lade være med at tænke “Selvfølgelig skal de larmende negative rum da væk”! Men det er dog næppe en ændring, man vil sende en pressemeddelelse ud for!
Da Danisco ændrede sig fra at være en sukkerfabrik til en enzym-virksomhed skulle der ske en del med den visuelle identitet. Man valgte at bevare logoet og i stedet fokusere på miljøet omkring det. Dog er logoet blevet strammet væsentligt op; det blev ensfarvet for at fjerne det ekstra fokus der er lagt på hjørnet af D’et og payoff danner nu fast for- og bagkant med logotypen, så skriftbilledet fremstår mere roligt.
Læs mere om logoer og visuel identitet:
- Her er nogle rigtige gode bud på, hvad der kan gøre den store forskel i udviklingen af logotypes: 6 Famous Logos That Leverage Inconsistent Design
- Denne artikel beskriver grundigt vigtige overvejelser ved udvikling af et logo: The Importance of a Logo
- Holdet bag den danske blog Designerminds kommer her med nogle gode bud på, hvad der er Vigtigt når du skal designe et logo
- Og bloggen KortSagt har skrevet artiklen Derfor kan du ikke undvære en visuel identitet, der giver nogle rigtige gode eksempler på nødvendigheden af at tænke logoet ind i den større sammenhæng.
- Et andet indlæg fra denne blog: Misforstået respekt for visuelle identiteter
- Jeg læste et indlæg på fotograf Michael Bangs blog, som jeg blev lidt rystet over. Tag selv stilling.
Rigtig godt blogindlæg.
Den med huset tænker jeg også tit, når folk spørger hvad hjemmesider koster.
Tak for det Majbritt.
Og ja, hjemmesider, det kan jeg lige forestille mig 🙂
Hej Christina
Tak fordi du har nævnt vores indlæg om “vigtigt når du skal designe et logo”.
Mvh
Daniel Maul
Designerminds
Tak for en rigtig fin og indsigtsfuld artikel/indlæg. Har som grafisk designer og ADer også stået og skulle forklare kunder eller samarbejdspartners om den omfattende process der ligger bag udviklingen af en visuel identitet, og herunder et logo, og mener at din analogi er helt rigtigt ramt og præcist fortalt. En god vinkel på det som, ikke altid, men ofte, udenfor designverden ses som fyld og ikke del af et fundament.
Kære Kajsa
Tusind tak for din kommentar, hvor er det dejligt at høre at andre derude kan nikke genkendende til denne udfordring.
Det er virkelig en balancegang – for lige så vigtigt det er, at få forklaret kunden, hvad de bør få lavet i denne process, lige så vigtigt er det, at vægte opgavens omfang ifh til den enkelte kundes ressourcer. Det kan godt være at kunden burde have et hus i mursten men kun har råd til et i strå. Og så må man jo få det bedste ud af det.
Men summa-summarum … hvadenten det er lavet af sten eller strå, så vil ingen udelukkende bestille et tag uden mure at placere det på 🙂
🙂 ja hvad skal det koste… Super god artikel, og tak for link til Kort Sagt!
Kære Lene, tusind tak for det 🙂
Virkelig god artikel, Christina! Mere af den slags:) Skal også lige have læst dine tidligere indlæg i bloggen!
Et enkelt spørgsmål: jeg forstår ikke helt hvad det er du mener, med dit sidste link? Det til Michael Bangs blog?
Kære Malene
Tusind tak for din feedback. Og jeg kan da sørme godt forstå, at du er forvirret over Michael Bangs link … det går tilsyneladende til et indlæg om blænder i stedet for dette, om logoer: http://www.bloglovin.com/frame?post=702017257&frame_type=a&blog=3224320&link=aHR0cDovL3d3dy5taWNoYWVsYmFuZy5jb20vZGFuc2t2ZXJzaW9uLzIwMTMvMDEvYmxhZW5kZS1iYWNrLXRvLWJhc2ljLw