Bølger, glinsende skæl og kæmpe sugekopper møder mig dagligt i metroen i denne tid. Det er nær ved, at man drukner i bannere, floor-stickers og kæmpe klistermærker … og det er naturligvis fordi, det nye store danske akvarie Den Blå Planet på Amager, i skrivende stund, åbner om godt 10 timer.
Variation
Det er interessant at se så meget forskelligt markedsføringsmateriale koncentreret på eet sted, da det kræver en høj grad af variation i motiv og grafisk udførelse. Variation er fint lykkedes i dette materiale, som sprudler af liv i små og store størrelser, i enkle sølvgrå nuancer og i eksplosioner af alverdens farver … materialet afspejler og imødekommer den store mangfoldighed i havtemaet og et motivudvalg, som man må formode er en uudtømmelig inspirationskilde inden for dette område.
Et indlevende univers
Jeg har set og ikke mindst hørt flere børn skrige begejstret over den store pink blæksprutte-arm, der snor sig op af det afgrundsdybe krater på afsatsen mellem rulletrapperne på Kgs Nytorv Metro. Denne fryd må være et vandfast bevis på, at materialet her på stationen rammer den yngste målgruppe meget præcist.
Jeg selv fik også et sug i maven ved at scrolle ned igennem websitet, mens vandet i baggrunden blev mørkere og ændrede farve fra blålige til grønne toner. Effekten får i den grad fantasien i gang … hvad mon det er for en silhuet, som man kan ane, og mon man møder en hammerhaj eller det der er værre på sin vej ned i dybet? Ideen er enkel, oplagt og særdeles velfungerende.
Flydende typografi
Oplagt har det naturligvis også været at lade logotypen tage form efter bølger og lave flere udgaver af dens form og faite det, for at understrege det foranderlige element.
Desuden er flere fremhævede ord formet efter bølger, typografien er gjort lettere transparent og kan placeres i mellemgrunden, med elementer fra fotoets motiv i for- og baggrund. Mange spændende tiltag der alle har fokus på at få typografien integreret i og med billeduniverset.
Det er dog layoutstil, der kræver stor omhu, og i flere tilfælde er det desværre ikke lykkes særlig overbevisende. Layoutet med de massive fotos, det bølgende og faitede logo, ditto overskrifter der i halvtransparent udgave fletter sig ind i det komplicerede univers, og yderligere informerende tekst fremstår flere steder meget rodet. Eksemplerne herunder af klistermærker på glasdørerne, repræsenterer hver især et eksempel der er lykkedes og et der er gået gruelig galt:
Lige så forskellig havet og dets liv er, lige så forskellig er kvaliteten af elementerne i det visuelle univers, der møder mig på metrostationen. Nogle af disse layouts minder mig om det somme tider lidt ubehjælpelige, mørke og kompakte univers, som man kunne møde i forbindelse med det gamle Danmarks Akvarium i Charlottenlund. Andre bekræftiger mig i, at der her er tale om et helt nyt enestående akvarium af dimensioner, som er svært at fatte. Inden toget kommer og henter mig beslutter jeg mig for at titlen på blogindlægget skal være “En visuel udfordring” på godt og ondt.
Det er designbureauet Kontrapunkt, der står bag den visuelle identitet for Den Blå Planet.
Bag den fascinerende hvirvelstrømsbygning står arkitektfirmaet 3xN.
Yderligere anmeldelser af akvariet:
Hej Christina,
Super god artikel og god gennemgang af layoutet. Jeg er helt klart enig med dig i at det måske lugter lidt af at noget er gået lidt stærkt i slutfasen af projektet. Det kunne have været smukt med de ændringer du foreslår.
Men alt i alt, spændende at se kampagnen. Jeg er selv meget fascineret af bygningen og har været forbi for at se den udefra. Glæder mig til at besøge den. Det bliver dog ikke i dag – der bliver sikkert run på 🙂
Smil og tak for endnu en god artikel,
Winnie
Tak for din hilsen Winnie.
Jeg glæder mig også fantastisk meget til at besøge Den Blå Planet i nær fremtid – for at se på dyr selvfølgelig – men ikke mindst for at studere den spændende arkitektur nøje og også studere lidt mere af implementeringen af den visuelle identitet på skiltning, o.lign.
Hilsen fra Christina