Blot et par dage efter at Danmark vandt Melodi Grand Prix 2013, er chefen for næste års store værtsfest blevet offentliggjort; Pernille Gaardbo. Overalt diskuteres det, om det bliver København/Parken eller Herning/Boxen der løber afsted med hele herligheden i 2014. Og Visit Denmark mener, at eventen er 160 mio. kr. værd bare i annonceværdi – en markedsføring af dimentioner.
Danmark har været værtsland for Melodi Grand Prix to gange før – i 1964 og 2001. Der er sket meget med Melodi Grand Prix-logoerne gennem tiden og ved et besøg på hollandske Marco Kuipers blogindlæg, kan man se en imponerende samling fra 1956-2010. Listen af logoer afspejler både forskellige designkulturer i europa og en interessant rejse i stilarter gennem tiden. Herunder er de to danske logoer fra hhv. 1964 og 2001:
Jeg er meget begejstret for det danske logo fra 2001, af designbureauet Kontrapunkt. De 4 elipser danner et hjerte men giver også associationer til lydbølger og lyskegler, og formen er let og dynamisk. Logoet skiller sig i den grad ud fra mængden i sin spinkle og enkle streg, uden massive og volumiøse farve- og skyggeeffekter, som man ofte ser det i Grand Prix-sammenhæng, og jeg kan forestille mig, at nogle lande har undret sig over disse minimalitiske og stringente, sorte linjer. Men netop fordi Danmark vil komme i søgelyset og blive brandet gennem Melodi Grand Prix 2014, er det vigtigt, at logoet afspejler dansk designtradition, og jeg er både meget spændt men også bekymret for, hvordan denne opgave bliver løst.
Fra 2004 blev det overordnede logo for Eurovision Song Contest desværre meget dominerende, og tager de første par år helt over og erstatter landets/årets “sub-logo”. Værtlandets er nu blot tilføjet med et flag i det håndtegnede V-hjerte.
Efter et par år kom “sub-logoerne” tilbage, men desværre altid ledsaget af Euro Vision-logoet. Er vi tvunget til at inkludere Euro Vision-logoet i 2014, er det noget af en designmæssig udfordring, som jeg er meget spændt på hvordan bliver løst. Herunder et par eksempler hvor Euro Vision-logoet er placeret hhv. til højre og under “sub-logoet”, eksempler som efter min mening ikke er særlig vellykkede. Euro Vision-logoet er meget dominerende i sin sværtede streg og det farvede hjerte, og det ser ud som, at der er en tendens til at forsøge at overdøve dette logo med illustrationslignende elementer, hvilket blot gør helhedsintrykket endnu mere barokt. Jeg vil umiddelbart tro, at man skal gå i den modtsatte retning, lade sig inspirere af og stole på minimalismen, og skabe en form og et udtryk så præcist og stærkt i al sin enkelhed, at det overdøver Euro Vision-logoet. “Man får ikke mere opmærksomhed af at råbe – ofte får man derimod intensiveret opmærksomheden ved i stedet at hviske”.
Under min research til blogindlægget, stødte jeg på Euro Visions hjemmeside, hvor dette danske hjerte var placeret på forsiden som hyldest til vinderen. Der er lang, lang vej til noget Danmark kan være bekendt at markedsføre sig med. Rigtig god arbejdslyst med denne proces.
One Comment