Første gang jeg stødte på typografien Dax, var i 2008, da jeg startede på Krogh&Co Designbureau, hvor man netop var i fuld gang med at udvikle ny visuel identitet til Royal Greenland. Da jeg et par år efter fik muligheden for at lave en kunstbog og udstillingsgrafik til udstillingen “Kroppen i oprør” om Nicolai Abildgaard på Statens Museum for Kunst, var Dax det helt rette typografiske valg, da den med sin runde og lidt buttede karakter, passede så fint til Abildgaards mange kropsmotiver.

I dag støder jeg dagligt ind i Dax, om jeg er i Føtex (kædens eget mærke Princip!), hos bageren i Humlebæk og når jeg får skiftet dæk hos Brønshøjs Bilsyn (se billede herunder). Jeg kan beslutte mig for, at jeg skal finde mindst 3 eksempler, når jeg bevæger mig fra a-b … og finder dem! Og når nu jeg alligevel er i stemning, så kan jeg samtidig beslutte mig for, at jeg skal finde mindst 3 eksempler på typografien Kontrapunkt, som ligeledes bliver brugt til hudløshed, fra den lokale tag-lægger i Vanløse (se billede herunder) til DGI-byen og Det nye blå rejsekort.

Typografien Kontrapunkt kan downloades gratis her på bureauets hjemmeside, hvor deres nyeste (2011) Kontrapunktskrift “Bob” ligeledes kan downloades gratis. Mon den opnår samme hype som sin storebror?

Man må sige, at der her er tale om et par meget forskellige og meget populære skrifter. Har du bud på andre ekstrem trendy skrifter, så hører jeg meget gerne om det.

Dax_typografi

Kontrapunkt_typografi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.