For mange byder sommeren på en del motorvejskørsel, og jeg selv er netop kommet retur til København fra et par dage på Fyn. Som passager kan man jo koncentrere sig om alt andet end trafikken, og jeg begyndte at studse over logoerne på de mange vognmænd, som man når at overhæle under turen. Det viser sig nemlig, at rigtig mange af logoerne er skrevet med kæk digitaliseret håndskrift … nogle med en blød, uhøjtidelig formskrift som Erik Petersen herunder, som kan signalere en venlig, imødekommende og ukompliceret personlighed. Men pudsigt var det med de mange eksemplarer med sirlig, spinkel skråskrift som Hans Hansens logo repræsenterer. Og når bølgerne går rigtig højt, er det “håndskrevne” logo let bøjet eller skråtstillet.
Det var imidlertid temmelig svært at få taget skarpe billeder af lastbilerne i fart, og da jeg får set dem igennem kan kun de fire herover bruges som dokumentation for min iagttagelse. Jeg ty’er derfor til nettet, hvor jeg prompte bliver bekræftet i min teori … der er et tydeligt link imellem vognmænd og snirklede kruseduller.
Jeg kom til at tænke på mit første år på designstudiet, hvor vi lavede en associations-øvelse med forskellige skrifter. Vi skulle skrive ordet “display” med skrifter der bla beskrev ord som bryllup, tilbud, cirkus, bodybuilding. En god øvelse der tydeligt viser hvor meget identitet der ligger i valget af typografi.
Ole Larsen, Jacob Larsenog Søren og Jens får mig straks til at tænke på Coca Cola, hvilket måske ikke er et helt skidt image. Adskillige andre associerer derimod mere til feminin, billig parfume … en lidt pudsig association når der er tale om en vognmand? Eller er der noget jeg helt har misforstået?
Jeg hører gerne bud på denne pudsige trend, og vil slutteligt minde om at koncentrerer jer i sommertrafikken gennem sommeren 🙂
Genialt indlæg!
Det er altid en fornøjelse at være din chauffør
K.h. Mads
Jeg tænkte på nøjagtig det samme, på en motorvejstur i sidste uge! Det er faktisk ret svært at spotte en vognmand uden et krussedulle-logo og jeg havde selv tænkt at google for at se, om det virkelig kan passe – men det kan det så.
Gad vide, om nogle af dem er levn fra en svunden tid og andre så har fulgt trop udfra devisen at “sådan ser et vognmandslogo ud”?
Kære Malene
Hvor ER jeg lettet over at høre, at der er flere nørder derude, der har fået øje på denne temmelig pudsige finurlighed 😉 Tak for din faglige opbakning … ha-ha 😀
Bedste hilsner fra
Christina