Jeg vil gerne først beklage den måske lidt misvisende overskrift, der med optimistens øjne kan læses som en lovning på nyt, spændende, anderledes, lidt provokerende … ja grænseoverskridende layout, der bryder alle grafiske håndværksmæssige regler og pricipper OG slipper godt fra det.
At være grænseoverskridende kan også forståes som at overskride tydelige grænser og være mildt sagt pisseirriterende. Og præcis denne betydning af ordet vil jeg bruge på en komplet uacceptabel layout-trend, som de sidste år har væltet ind over os, og stadig gør det med fuld styrke. Både glade amatører og de store designbureauer gør rig brug af denne helt uforståelige dille, og man ser den derfor overalt i gadebilledet, i postkassen, i blade, på web, osv.
Helt specifikt handler det om placeringen af tekst (og i nogle tilfælde logo) i layoutet, der enten delvist og tilsyneladende meget tilfældigt går ind over billedematerialet eller delvist stikker ud over billedrammens grænse. Mit ordforråd rækker ikke til at beskrive mit ubehag, der næsten giver mig fysiske smerter. Jeg håber og beder virkelig til, at vi er ved at være over denne tåbelige øjebæ af en dille, så vi kan komme tilbage til konstruktivt layout med fokus for kommunikation, form og æstetik.
Ja, det er godt nok slemt at se på! Hvis det skal gøres, så kræver det en utrolig sikker hånd (og øje), og det er det tydeligvis ikke alle der har.
Tak for kommentaren Pernille 🙂
Det er rart at vide, at andre derude er enige med mig i, at denne trend er svær at balancere. Jeg har modtaget adskillige billedeksempler fra læsere efter dette indlæg – mange forfærdelige og et par stykker mere vellykkede. F.eks har Kræftens bekæmpelse i skrivende stund plakater hængende i gadebilledet med teksten: “Cool uden røg” sat i en transparent kvadratisk ramme. Denne ramme er placeret, så den overlapper overgangen fra hvid ramme og ind på billedfeltet … men dog i et område i billedet, som også er meget lyst. Derfor går det an. Også Gant har en kampagne netop nu, hvor tekst går fra en hvid skjorte ud på en hvid baggrund. Også her kan det gå an, da kontrasten er så lille.
MEN hvorfor pokker det er nødvendigt at placere tekster netop i disse overgange, det er mig nu stadig en gåde 😉