I foråret gennemførte jeg et konceptuelt fotoprojekt, som jeg kaldte mandala-antropologi. At arrangere ting i et symmetrisk mønster var rammerne for projektet, og det så Danmarks Private Skoler en idé i at bruge til at visualisere deres 15 værdiord – og ikke mindst kompleksiteten i disse. Resultatat er blevet 15 (+1 fælles) meget forskellige mandalaer bygget op af elementer, der repræsenterer emner som bla. ordentlighed, respekt, demokrati, stabilitet, tydelighed og uddannelse. Herunder eksempler på mandalaer brugt i årsberetningen og på PPT-slides.
I dette indlæg fortæller jeg lidt om processen og viser billeder fra den lange fotodag i fotograf Ebbe Forups studie på Nørrebro i København.
Den helt store udfordring i projektet var først og fremmest at finde på ting, der kunne repræsentere og dække værdiordene bredt. Hvilke ting fortæller f.eks. om “Respekt” og “Frihed”? Listerne var lange og blev sendt frem og tilbage mellem DP og mig med diverse farvekoder for bla. relevans og status. Dernæst var udfordringen naturligvis at finde frem til de ønskede ting i den virkelige verden. Bedeperler/rosenkranse, stetoskop, Grundloven, el-målere, murerske, mm. blev eftersøgt på FB og hos naboer, venner og bekendte, mens kladdehæfter, fidgetspinnere, linealer, neglelak, perler, grydeskeer, slips, studenterhuer og familiebilleder blev samlet ind blandt vores familier. Dåseøl, cigaretskod og bøgegrene kunne vi finde på vejen. Da fotodagen oprandt bar vi derfor posevis af ting ind i studiet, fordelte dem i bunker ved de 15 lapper papir påskrevet værdiord … og så var vi klar.
Der var afsat 15-20 minutter til konstruktion og fotografering af hver mandala, så koncentrationen var tæt i det højloftede studie. Der skulle tages hurtige beslutninger ved brug af de udvalgte elementer; Skal mandalaen have vægt opad eller nedad, kan vi bruge overstegningstuscherne igen, hvad kan vi finde på at gøre med post-it-blokken, osv? Måske der ikke var rigelig med elementer til at konstruere en mandala af, så vi måtte improvisere og “låne” undervejs. Måske mandalaen blevet for skæv, når vi så den på fotografens skærm, og derfor skulle justeres og fotograferes igen … Perler til perleplader var det gennemgående element og hver mandala skulle have sin egen farve. Kunne perlerne bruges konstruktivt til at danne tal, sættes på snor, andet? Det lykkedes at lave alle værdiord og sikre variation mandalaerne imellem.
At bruge denne mandala-foto-idé til at illustrere værdiord, er simpelthen en fantastisk idé. Det er vigtigt at værdiord(ene) i en virksomhed/organisation forståes og ikke mindst huskes af alle led internt, hvis de skal give mening, ellers er det blot luftige buzzwords som hurtigt er glemt igen. For Danmarks Private Skoler er værdiordene nu blevet helt konkrete og håndgribelige – de er lavet af rigtige ting fra den virkelige verden, hvilket vil gøre dem lettere at huske og forstå. De er ikke længere “bare” ord men refererer til hverdagen som en fælles referenceramme. Og så fremstår de meget ærlige – værdiordene er simpelthen blevet levende.