Hvad lavede du under Operation Dagsværk-dagene i gymnasiet? Jeg selv husker disse dage tydeligt, både fordi de gav en fra skolen tilladt ”fridag”, og fordi vi elever skulle tænke kreativt for at tjene penge på anden vis end ved en rengøringstjans. Jeg stod vist på Strøget og sang og dansede og havde en ”fest” … spørgsmålet er, om jeg tjente så meget til den gode sag! Måske fandtes der en jobbank af en art, i så fald var jeg selv uvidende herom. I dag er det derimod muligt for virksomheder at skrive sig op i en jobbank – nettet længe leve – så det er lettere for de mange unge mennesker OG virksomhederne at få fat på hinanden.
Årets kampagne er netop blevet offentliggjort
Hvert år tager organisationen Operation Dagsværk (OD) fat i et nyt projekt, som de hjælper andre organisationer med at tjene penge til. Et hold frivillige unge bliver knyttet til projektet for et halvt år af gangen – enten i opstarten, hvor de bla. skal researche og udvikle kampagnemateriale, eller i afslutningen, hvor de skal formidle materialet på gymnasierne og afvikle selve OD-dagen.
I år har OD samarbejdet med Amnesty International om emnet ”Seksuelle krænkelser i skolerne i Peru”. Opstartsholdet har i år været på hele 12 unge frivillige – en del flere end sædvanligt, hvilket har åbnet mulighed for, at de har kunne varetage flere opgaver selv uden hjælp fra eksterne. De unge har derfor selv udviklet indhold og visuelt udtryk på årets kampagne og lavet alt ned til det mindste komma.
Jeg har haft fornøjelsen af at følge forløbet tæt fra sidelinjen, idet min datter var en del af det store opstartshold. Jeg vinkede farvel i lufthavnen, da de tog afsted til Peru, og har fået fortalt om de meget spændende og til tider lidt overvældende oplevelser fra besøgene i de fattige kvarterer, hvor researchen (interviews, workshops, film- og fotografering, mv.) foregik. Jeg har fulgt interesseret med i udviklingen af kampagnen samt de indholdsmæssige og visuelle overvejelser, som gruppen har været ind over. I fællesskab fik de udviklet kampagnens slogan ”Start samtalen”, som er spot on ifh. til situationen i Peru, hvor en voksen- og ikke mindst macho-kultur dominerer.
Nogle var på filmholdet, andre udviklede undervisningsmateriale og et par stykker stod for det grafiske materiale (bla. logo, plakater, visuelle effekter, mv.). Da min datter var på sidstnævnte team, har jeg fået de mange overvejelser om bla. farver, skrifttyper, billedbeskæringer, illustrationer, mv. fra første hånd – meget interessant at følge.
Jeg må sige, at jeg er imponeret over de unge mennesker, som efter en studentereksamen kaster sig over et projekt af disse dimensioner – både emne- og omfangsmæssigt. Og jeg er imponeret over resultatet af den netop offentliggjorte kampagne, som på flere parametre er blevet utrolig vellykket; Det afrevne papir der signalerer, at der gemmer sig noget lige under overfalden, og som effektivt fremhæver kontrasten mellem den kraftige peruvianske farvepalette og bløde håndskrift der repræsenterer ungdommen og det gå/triste og stramme; en kultur der har domineret indtil nu. Det er en vigtig visuel pointe der skal fremhæve de peruvianske unges mod og engagement samt ikke mindst det generationsskifte, der allerede er i gang i Peru. Det var nemlig de unge i Peru der tog fat i Amnesty – og ikke omvendt!
Den effektfulde rive-effekt går igen på plakater (som bindeled mellem flere plakater), klistermærker, forsider i præsentationsmateriale, animations-outtro på film, som SoMe-annoncer. Her lidt eksempler:
Følg med når kampagnen rulles ud i løbet af efteråret. OG tag godt imod de seje unge derude, både dem fra OD og de mange, mange tusinde gymnasieelever, der ønsker at hjælpe de unge i Peru ved at tjene penge på OD-dagen d. 11. november. Har du ikke allerede gjort det, kan du oprette et job i denne jobbank.