Yahuu for en herlig We love graphic design-lørdag med massere af top-inspirerende indslag af svenske Snask, danske Emil Kozak, tyske Sarah Illenberger, norske Handverk og amerikanske Jessica Hischee samt afslutningsvis James Victore. Dagens gennemgående tema må siges at være håndgjort er velgjort, en opsang til os alle om at tænke ud af computeren engang imellem. … Read More
Anmeldelser
Aveny-T er tilbage …
Teatret Aveny-T er tilbage … sikke en overskrift … juhuuu! Det glæder især mit store form-nørd-hjerte meget, for nu bliver det igen muligt at møde dette fantastiske logo igen og igen i annoncer, på plakater i det københavnske bybillede, mm. Den visuelle identitet er designet af designbureauet A2-graphic (danske Henrik Kubel og engelske Scott Williams) tilbage i … Read More
Mens vi venter på perronen …
Man kan stadig være heldig at se lidt af fotoudstillingen “Perronbilleder” af Klaus Holsting på Ny Nørreport. Kameraerne har siddet på væggen overfor perronen og fotograferet de uanende ventende passagerer. “Dybest set sker der ingenting på billederne, men alligevel bliver man draget af dem. De viser, hvordan vi ser ud og hvordan vi agerer, når vi … Read More
Kvalmende pænt
Jeg er meget begejstret for Golden Days-festivalerne og ikke mindst for de mange originale visuelle løsninger til promovering af denne årlige begivenhed. (læs her min anmeldelse på KommunikationsForum) I år stiller Golden Days skarpt på 50’erne, en tid der åbnede op for mange nye muligheder – på godt og ondt. På overfladen var det lykke med … Read More
The blue note
I skrivende stund er der godt gang i Copenhagen Jazz Festival. Ikke kun i de mørkeste fadølsdunstne klubber og på åbne scener i parker og på torve, men i den grad også visuelt på plakatstandere, t-shirts, programmer, mm. Årets jazz-plakat (eller plakatER … der er nemlig i alt 3 stk.) er designet af Leo Scherfig. Disse helt … Read More
Man hører ikke pointen bedre af, at den bliver råbt
Man kan fra i dag læse min anmeldelse af dr.dk‘s redesign, med fokus på forsidens layout, på Kommunikationsforum. Ændringen af dr.dk vil ske løbende de kommende måneder og forsiden var naturligvis den første side, der blev offentliggjort, idet den som velkomstside fremstår som sitets ansigt og med sin identitet lægger stilen an for hele sitet. Min … Read More
Et piktogram-eventyr
Har man et stor uudtømmeligt behov eller bare en uigenkaldelig svaghed for piktogrammer, er denne side et ren slaraffenland.
Glæden ved det negative rum
Det var det rene typografiske slaraffenland at deltage i DDAs master-class om typografi, onsdag d. 13. juni. Jeg gik derfra med et stort smil tilsat seriffer! De 4 oplægholdere; Jens Kajus og Jonas Hecksher fra e-Types og Mads Quistgaard samt Bo Linnemann fra Kontrapunkt, åbnede låget på klem for det uendelige typografiske univers fra det håndværksmæssige ekstrem-nørderi til mere konceptuel … Read More
Fra pæreform til rank ryg
Royal Unibrews Pilsner har fået ny flaske. DesignIt står bag udformningen. Labels er næsten identiske, hvilket gør det lettere primært at fokusere på formens forandring. Jeg kom straks til at tænke på det elegante redesign af Irma-pigen i 2003, af grafisk designer Connie Lyst. Trods næsten samme kjole, frisure, sløjfe, kurv, mm. ændrede hun alligevel helt … Read More
Art Deco-typografi
I dag er jeg simpelthen blevet frygtelig forelsket i denne nye, smukke Art Deco-typografi; Cassannet, designet af det spanske bureau Atipo. Den består af 3 snit; regular, bold og outline samt en lang række dekorative finurligheder, kendetegnende for stilen. Dem har jeg forsøgt at komme godt rundt om i nedenstående sætning. Se og læs mere om … Read More
Rokoko så det rocker
I forlængelse af den fantastiske teater/musik-oplevelse; Mozart, på Betty Nansen Teatret, SKAL jeg bare ind og se udstillingen “Rokoko-mania” på Designmuseum Danmark (til d. 23. sept. ’12). På museets hjemmeside står der: “Rokoko-mania er en anderledes museumsoplevelse, der går i kødet på rokoko som fænomen dengang og nu.” De 3 designere er: Laura Bareüls, Anne Damgaard … Read More
Lulu på plakaten
Så kommer den stærkt erotiske forestilling LULU (af Frank Wedekind fra 1894) på Det Kgl. Teater, premiere d. 11 sept. 2012 … jeg mindes nostalgisk tilbage til min studietid, hvor jeg lavede fiktivt promotionmateriale for denne forestilling … Udfordringen var at formidle dette saftige emne uden brug af nøgenhed – så sobert at plakaten uden … Read More
Et centrum for oplevelser
Jeg har længe tænkt at Teatret REPUBLIQUEs fantastiske plakater skal omtales på min blog. Selvfølgelig! Nu hvor teatret er lukningstruet, er det vist tid til at sætte ind med al den gode karma, jeg kan trække. Plakaterne, i det prisvindende design udviklet af Scandinavian DesignLab, har siden 2009 prydet det københavnske gadebillede. De er karakteriseret … Read More
Fra oplevelse til dokumentation
Sæsonen for årsrapporter er netop overstået. De 20 virksomheder der har en plads i det prestigefulde C20 index har netop alle afleveret deres årsrapporter for det forgangene år. Disse har jeg downloaded for at se om der mon en en spændende grafisk trend på dette område. De udvalgte rapporter: C20 indexet regnes for at … Read More
Xxxxxxx eller zzzzzzz?
I Journalisten.dk var der i fredags en artikel om de dominerende og uforståelige X’er i Mediehøjskolens (fusion mellem Den Grafiske Højskole og Journalisthøjskolen) visuelle identitet. Rektor Jens Otto Kjær Hansens argumenter som at ”X’erne blev indført for at få opmærksomhed og skabe et samlingspunkt i fusionen” og “fordi det har en kraft som visuelt symbol” er … Read More