Grafiske designere bliver ofte omtalt som grafikere. Selvom jeg på ingen måde anser mig selv som en titel-rytter, har jeg alligevel besluttet mig for at opfordre til en diskussion om dette emne. Jeg mener, at der er en enorm forvirring omkring titler i den grafiske branche især, og at det kan have alvorlige konsekvenser, for den … Read More
Debat
En pink bølge?
For nylig sad jeg ved et møde, hvor min kunde fortalte, at de var stoppet med at bruge deres pink farve som stor farveflade og hvid centreret tekst på forsiden af deres rapporter, efter at een af deres nærmeste konkurrenter havde sendt en rapport ud … med en forside bestående af en stor pink farveflade med hvid … Read More
En tryksag til nettet
Journalist Dorte Toft har skrevet et meget interessant og relevant blogindlæg på Berlingske Business. Med udgangspunkt i et konkret og helt nyt eksempel, kritiserer hun den kedelige tendens, at trykte publikationer lægges på nettet i en pdf-udgave lavet ud fra den trykte versions layout. Når publikationen er sendt til tryk laves typisk en hurtig pdf … Read More
Kunst?
Her er da et bud, fundet på Østerbro: Storm P. har et andet og meget interessant bud: “Kunst er det man ikke kan. Hvis man kunne, var det jo ingen kunst”.
Man hører ikke pointen bedre af, at den bliver råbt
Man kan fra i dag læse min anmeldelse af dr.dk‘s redesign, med fokus på forsidens layout, på Kommunikationsforum. Ændringen af dr.dk vil ske løbende de kommende måneder og forsiden var naturligvis den første side, der blev offentliggjort, idet den som velkomstside fremstår som sitets ansigt og med sin identitet lægger stilen an for hele sitet. Min … Read More
Designere er gode problemknusere
… en meget præcis overskrift i Politikens “Spis & Bo”-sektion, søndag d. 10. juni. Og den fortsætter: “Glasdesigner Rikke Hagen gør op med mange virksomheders fordomme om designere som flyvske kreative. Tværtimod er de gode problemknusere, selvledende og meget strukturerede i deres arbejde.” Godt brølt! Jeg forestiller mig at en produktdesigner har en række udfordringer, … Read More
En god designer er ikke bange
I Politikens Spis & Bo-sektion søndag d. 3. juni blev designer og arkitekt Henrik Bønnelycke interviewet. Til slut skal han færdiggøre følgende sætning: “En god designer er ikke bange for at …” og han svarer følgende: “… dele ideer. Man skal ikke sidde med hånden hen over papiret eller være bange for at braldre ud … Read More
Cafe latte med kulsyre
Debat om designpolitik Kigge Hvid (dir. for Index) og Jørgen Rosted (Rosted Rådgivning) var, sammen med borgmester Anna Mee Allerslev, oplægsholdere til aftenens Kreative Topmøde på Københavns Rådhus, arrangeret af Hovedstadens Radikale Venstre. Politikere og den kreative branche diskuterede ambitioner og muligheder for den kreative industri og fremtidens designpolitik. Ca. 50 repræsentanter fra branchen var mødt … Read More
Ind i parafrasen
På forsiden af Kultur-sektionen i dagens Politiken, kunne man læse den ikke så overraskende nyhed, at meget få unge gør brug af vore danske museer. Museerne møder tilsyneladende ikke ungdommen, hvor den er, men er placeret langt væk i de unges bevidsthed, som et autoritært levn fra en svunden folkeskoletid! Man har derfor inviteret bla. … Read More
Årets årsrapport-trends
Efter mit blogindlæg om Årsrapporter blev omsat til en artikel på KommunikationsForum, blev jeg kontaktet af P1 Morgen. Hør her indslaget, hvor Thomas Einfeldt (direktør i investeringsforeningen Alfred Berg) og jeg kommer med en udtalelse af trenden … (spol frem til 01:27:00) Nedenstående herlige collager af Erwan Soyer, med klatrende mennesker hen over det retlinede regnskab, kan være … Read More
Fra oplevelse til dokumentation
Sæsonen for årsrapporter er netop overstået. De 20 virksomheder der har en plads i det prestigefulde C20 index har netop alle afleveret deres årsrapporter for det forgangene år. Disse har jeg downloaded for at se om der mon en en spændende grafisk trend på dette område. De udvalgte rapporter: C20 indexet regnes for at … Read More
Designdrevne virksomheder
Her en opfølgende artikel på gårsdagens blogindlæg om Politikens ofte snævre vinkling på Design. Denne artikel fra Berlingske Business handler om inddragelse af design i virksomheder som vejen til at udvikle og tænke i nye baner hvad både produkter og ydelser angår. Design med funktionalitet i fokus. Tak for den!
Magelig designvinkel?
I Politiken Søndag d. 4. marts var der et tema-tillæg om ”Design”. En række designere blev interviewet med deres yndlingsfarver som vinkel. De udvalgte designere var produkt-, industriel-, tøj- og møbeldesignere og sektionen indeholdt desuden mere overordnede indlæg og annoncer, som alle relaterede sig til bolig, indretning, o.lign. Det er sørgeligt at Politikens læsere gang … Read More