Alle tegn i sol og måne fortalte mig, at jeg skulle lægge en stor portion engagement i at involvere mig i udviklingen af Christianshavns 400 års jubilæumslogo … 4 er mit yndlingstal, C det første bogstav i mit navn, jeg elsker historie, elsker Christianshavn, jubilæer er en herlig og festlig anledning at beskæftige sig med, … Read More
Logo
Logoer med klovnenæser
Da jeg forleden stod og ventede på et tog, fandt jeg to tegninger på et par søjler på perronen. På venstre, røde søjle var der tre gule prikker placeret over/under hinanden. På højre søjle var prikkerne ikke udfyldte og stod tilbage som outlinede cirkler. Den rebelske tegner blev nok overrasket midt i sin kunstneriske/politiske (Christiania-statement?) … Read More
EURO 2020-logoserie
Netop her til morgen blev den fulde pakke af VM 2020-logoer offentliggjort. UEFAs EURO 2020-logo består nemlig både af et hovedlogo, hvis mærke illustrerer en pokal og et publikum der balancerer på en buet form, samt af 13 illustrationer, der kan kædes sammen med logoets bue-form. De 13 illustrationer repræsenterer hver af de 13 værtsbyer, som 60-års jubilæet har lagt op til, … Read More
Knækcancerblomst parafraseres
… og tak for det, alle I mange der er med på legen, og har lavet Jeres egen version af knækcancer-mærket, nemlig en blomst der ifgl Knæk Cancer “symboliserer livet og optimisme, og med udråbstegnet i blomsten signalerer, at det er tid til handling”. Parafrase betyder omskrivning – en fortolkning – og er brugt/bruges typisk i både … Read More
Det Kgl Teater – en visuel besparelse?
Ny visuel identitet for Det Kongelige Teater I skrivende stund bliver besparelser på Det Kgl. Teater heftigt diskuteret. Teatrets direktør, Morten Hesseldahl, har meldt ud, at det bliver nødvendigt “at skære dybt i nationalscenens eksisterende kerneområder – eller skære nogen helt væk” hvis besparelserne gennemføres, skriver Politiken. Man har på trods af (eller måske på grund af?) … Read More
Parfume på motorvejen
For mange byder sommeren på en del motorvejskørsel, og jeg selv er netop kommet retur til København fra et par dage på Fyn. Som passager kan man jo koncentrere sig om alt andet end trafikken, og jeg begyndte at studse over logoerne på de mange vognmænd, som man når at overhæle under turen. Det viser sig … Read More
Logopond til inspiration og tjek
Logopond er en hjemmeside, hvor du bla kan sammenligne logoer ud fra søgning på et ord. Et effektivt værktøj i logo-udvikling.
Respekt for håndskriftens karakter
Det er forår, det er istid og dermed også oplagt at få formidlet et helt specifikt emne, som har naget mig, hver gang jeg har spist Hansens Is. Mon du kan gætte, hvad det er for et emne, ved at kigge nærmere på Hanses Is’s flødesvungne retro-logo herunder? I Hansens Is‘ ellers meget gennemarbejdede, konsekvente og knivskarpe visuelle identitet, … Read More
Dynamisk visuel identitet
Jeg vil gerne præsentere en vidunderlig og genial løsning på en visuel identitet, en skoleopgave udviklet af to unge grafisk designstuderende, Daniel Brox Nordmo og Kristine Gulhein, fra Westerdals School of Communication i Norge. Opgaven lød på at re-brande linjen for Fashion & Production på HiOA; Olso and Akershus University College. Løsningen er blevet en dynamisk visuel identitet … Read More
Var nytårstalen et skuespil?
Nytårsaften kl. 17:50 blev fjernsynet tændt, så vi med sikkerhed var parate til at høre/se Dronningens nytårstale. DR1 var i gang med det timelange program Før Dronningens Nytårstale med studiet placeret på selve slotspladsen. Jeg nåede lige at studse over den hvide krone placeret i en cirkel, nederst i venstre side af skærmen, idet jeg mente … Read More
Et moderne, åbent P
I et tidligere indlæg Fra livskraft til ligegyldighed, har jeg beskrevet den sørgelige udvikling, som tendensen peger imod i redesign af logoer. Indlægget tog udgangspunkt i BT og DR, men eksemplerne herunder, på udvikling af logoer for Microsoft og Yves Saint Laurent, understøtter blot denne tese. Nu er der jo heldigvis sjældent en regel, … Read More
Logo til Melodi Grand Prix 2014
Da Danmark i foråret vandt Melodi Grand Prix, var jeg meget spændt på, hvordan dette 3. Melodi Grand Prix-logo skulle komme til at se ud. Ville man på bedste nordisk og skandinavisk vis, gøre brug af minimalistiske streger i en form med associationer til hjerte, lyskegle og måske en enkelt eller flere danske designklassikere (?), som det … Read More
Logo i Find Holger-layout
Jeg har flere gange tidligere skrevet om vigtigheden i, at logoer bliver brugt respektfuldt. For nogle uger siden fandt jeg Magasins logo afklippet i bunden. På vej med Metroen i dag, faldt jeg over en anden respektløs layoutsituation; Overalt på stationens flader var ophængt en massiv Triumph-kampagne med gråtonebilleder af letpåklædte kvinder suppleret med rød grafik. Og … Read More
Typografiske streger og bjælker
I den forgangne uge har jeg haft analysen Bindestreg, tankestreg eller genistreg – en gennemgang af kommunikationsbureauernes visuelle identitet – på KommunikationsForum’s forside. Anledningen var kommunikationsbureauet Geelmuyden.Kiese‘s nye visuelle identitet, hvis logo gør brug af en em-dash, en lang streg – længere end tankestregen – uden brug af luft omkring. Det er et rigt brugt tegn i engelske … Read More
Husk respekten for logoet
Det ER virkelig en balancegang, både at være fleksibel og nytænkende og samtidig bevare respekten for det oprindelige – Ikke mindst når det drejer sig om brugen af logoer. Og her har Magasin du Nord (i daglig tale Magasin) virkelig en udfordring. Hvor kønt Magasins gamle logo er, kan diskuteres. Jeg er selv meget ambivalent, … Read More
Fra livskraft til ligegyldighed
I foråret 2012 blev dagbladet BT’s bladhoved redesignet, og DR har netop, her godt et år efter, fulgt op med et redesign af deres logo. BTs logo havde været uændret i små 100 år, mens DR har været igennem en løbende justering siden starten af 60’erne, hvor det første logo (herunder) blev tegnet. De to oprindelige … Read More
Logo-associationer
SÅ er jeg tilbage foran computeren efter en herlig sommerferie, der har budt på meget forskellige nye oplevelser. Jeg nåede f.eks. både forbi Færøerne og Kreta! Det var min intention at komme tilbage til bloggen med et kamera fyldt med meget anderledes eksempler på grafisk design fra disse to skønne steder, men det blev imidlertid … Read More
De kække trekanter
I de glade, farvestrålende og selvsikre 80’ere, var jeg teenager, og havde travlt med at suge alle visuelle input til mig, i håbet om at lykkes med at plagiere moden og være smart med de smarte. Een af de rigtig gode fif var jo at bruge skrappe farver, men endnu bedre var det, hvis man … Read More
Alle gode gange tre – logo for Melodi Grand Prix
Blot et par dage efter at Danmark vandt Melodi Grand Prix 2013, er chefen for næste års store værtsfest blevet offentliggjort; Pernille Gaardbo. Overalt diskuteres det, om det bliver København/Parken eller Herning/Boxen der løber afsted med hele herligheden i 2014. Og Visit Denmark mener, at eventen er 160 mio. kr. værd bare i annonceværdi – en … Read More
Klip en top, hug en bund
Amputerede bogstaver En dag jeg kom forbi restauranten Lumskebugten, gibbede det i mig af fryd … det viste sig nemlig at M’ets spinkle hårdstreg med serif var faldet af. Det skal understreges, at det ikke var en følelse af skadefryd, der fyldte mig ved denne lille overraskende opdagelse. Det var ren og skær lidenskabelig fryd og … Read More