Da jeg tilbage i starten af 90’erne startede som forventningsfuld studerende på linjen for Visuel Kommunikation på Danmarks Designskole, var der ikke mange computere til rådighed. Efter 2-3 års studie kunne man få adgang til een af computerrummets 10 maskiner, hvis man altså lige havde husket at skrive sig op en uge før. Vi lærte, … Read More
Logo
Hvad koster et logo?
Det er et rigtig godt og præcist spørgsmål, som desværre ikke kan besvares lige så præcist. Og hvorfor mon det? Jeg vil først drage en sammenligning til en anden situation, som mange kan nikke genkendende til, nemlig den store beslutning om huskøbet … Hvad koster et hus? Når man er ude i et huskøb, … Read More
For H… da
Jeg er ikke begejstret for typograferingen af det engelske museum Horniman Museum & Gardens’s logo … men dette H fungerer fantastisk som mærke, og de to klammer bliver brugt særdeles kreativt. De repræsenterer ligeligt hhv. Museum og Gardens. Identiteten er lavet af designbureauet Hat-Trick i London. Mit ynglings-eksempel er disse døre, med hver sin … Read More
Glæden ved det negative rum
Det var det rene typografiske slaraffenland at deltage i DDAs master-class om typografi, onsdag d. 13. juni. Jeg gik derfra med et stort smil tilsat seriffer! De 4 oplægholdere; Jens Kajus og Jonas Hecksher fra e-Types og Mads Quistgaard samt Bo Linnemann fra Kontrapunkt, åbnede låget på klem for det uendelige typografiske univers fra det håndværksmæssige ekstrem-nørderi til mere konceptuel … Read More
Misforstået respekt for visuelle identiteter
Målene med at lave en visuel identitet kan være mange. Kort sagt skal den først og fremmest fortælle en historie, sende signaler som f.eks. kvalitet, seriøsitet, humor, tryghed, eller lign. der afspejler virksomheden eller dens produkt. Desuden kan det være alfa omega at sikre genkendelse og for manges vedkommende at differentiere sig ifh. til f.eks. … Read More
Gentagelsens ulidelige lethed
Gentagelser kan i nogle tilfælde være relevante. I visualiseringssammenhæng kan jeg bla. nævne varer på en hylde i supermarkedet, hvor det samme produkt, gentaget mange gange, kan øge fokus i kraft af mængden. Eller tekstspalter i en roman som er nøjagtig ens, hvilket giver mening, da de i kraft af den monotone gentagelse fremstår helt … Read More
Xxxxxxx eller zzzzzzz?
I Journalisten.dk var der i fredags en artikel om de dominerende og uforståelige X’er i Mediehøjskolens (fusion mellem Den Grafiske Højskole og Journalisthøjskolen) visuelle identitet. Rektor Jens Otto Kjær Hansens argumenter som at ”X’erne blev indført for at få opmærksomhed og skabe et samlingspunkt i fusionen” og “fordi det har en kraft som visuelt symbol” er … Read More