Et levende logo
I starten af 2016 udskrev Lolland- og Guldborgsund Kommuner en logokonkurrence for et tværfagligt formidlingsprojekt, der i tidsrummet 2016-19 skal sætte fokus på de mange oplevelserLolland og Falsters naturområder har at byde på. Her et par eksempler fra oplægget, som jeg sendte ind.
Logoets grundlæggende form er dannet af tre kvadrater, der repræsenterer de tre større, primære fokus-natur-områder:
Guldborgsund, Naturpark Maribosøerne og Naturpark Nakskov Fjord.
Formen understreger, at disse områder hver især bevares som de er, men at dette projekt binder dem formidlingsmæssigt sammen, som een samlet natur- og oplevelsesdestination.
Jeg ønskede et navn, der kunne skrives ens på både tysk, engelsk og dansk, og navnet blev til forkortelsen: Nalofa
Na: Natur (tysk) / Nature (engelsk) / Natur(en) (dansk)
Lo: Lolland
Fa: Falster
Logoets enkle, rolige form, baseret på de tre kvadrater på række, åbner mulighed for at inkludere en hel del liv både indeni og omkring den stramme form. Det er en afgørende del af konceptet, at logoet opleves i konstant foranderlighed. Et sådan levende logo vil afspejle, at ikke to oplevelser i naturen er ens.